Sådan beregner du din OK24-26 stigning (KMD løn)

Kære alle

Som et resultat af at et stort flertal af FOA’ medlemmer har stemt ja til OK 24-26 resultaterne, så vil jeres løn med virkning fra 01.04.24 i første omgang stige med 4%.

Jeg har derfor med baggrund i et eksempel på en KMD lønseddel lavet denne beregning, så I selv kan se, om I har fået den korrekte stigning, ud fra at jeres løn ikke er ændret eller jeres timetal er ændret m.m.

Hvis man ser på den faste månedsløn - som på denne marts lønsedlen er på kr. 27.824,53 -og som jeg har farvet med gul - og ganger beløbet med 1,04 = kr. 28.934,39 = en lønfremgang på kr. 1.112,86 pr. måned før skat, betyder det at man alene ud fra denne 4% lønstigning vil få en lønfremgang på kr.13.354,34 om året før skat.

Dertil skal man lægge en pensionsstigning på 13,4 % af denne lønfremgang = kr.1789,48 ekstra i pension pr. år.

Derudover skal man også beregne et øget ferietillæg på 2,35% af disse to beløb kr. 13.354,34 + kr. 1.789,48 = kr. 355,88 om året.

Alt i alt giver de første 4% en samlet stigning i løn, pension og ferietillæg på kr. 15.499,70 om året før skat.

Tallet kr. 28.934,39 skal man så pr. 01.10.24 igen gange med det nye tal 1,74% for at finde værdien af lønfremgang til oktober i år, hvis man er ansat i en kommune. Jeg har lavet en artikel i et anden nyhedsbrev tidligere i år.

St. Bededagstillæg vil med maj måned forsvinde, idet vi har aftalt at man i fremtiden fremfor at få det udbetalt måned for måned, får det oveni det særlige ferietillæg på de 1,35% med april lønnen. Man vil derfor første gang i april 2025 få det som et samlet tillæg på 0,53% oveni de 1,35% = 1,88% samlet, hvis man er ansat på en overenskomst under en kommune. Er man ansat på en overenskomst under en region vil det særlige ferietillæg pr. 01.04.25 være sammensat af flg. 2 tal: 1,4% + 0,54% = i alt 1,94%

Mimi Bargejani