Ved ønske om løntjek - hvad mistænker du er forkert ved din løn?
Kære alle
Vi får i fagforeningen jævnlige henvendelser fra medlemmer, som har spørgsmål til, om deres løn er korrekt. I den forbindelse er det vigtigt, at man som medlem har gjort sig nogle tanker om, hvad det er man er i tvivl om / bekymret for kan være forkert med lønnen.
Fejl i løn kan være mange ting, og dækker over rigtig mange forskellige typer af fejl. Jeg vil her blot nævne nogle få af de fejl, som man kan opleve med sin løn:
Antal af arbejdstimer og ansættelsesbrøk er forskellige fra hinanden – her er spørgsmålet, om ansættelsesbrøken stemmer med den faste arbejdstid, man er planlagt med - uden hensyn til ekstra arbejde, merarbejde eller overarbejde. Som udgangspunkt - medmindre man er ansat som erhvervsudannet serviceassistent under regionen (på et hospital, behandlingshjem m.m.) - så er man ansat uden ret til betalt frokost, og derfor kan den daglige arbejdstid være 30 minutter længere, end man får løn for.
Eks.: man er ansat til 30 timer om ugen, men har en arbejdstidsplan, der er opgjort til 7,5 time pr. dag = 32,50 timer. Det er korrekt - altså såfremt man er ansat til 30 timer og har pålagt en 30 minutters selvbetalt frokostpause.
Hvis man er ansat til at arbejde 6 timer eller mere pr. dag, er der en EU dom, der siger at man har ret og pligt til at afvikle en 30 minutters selvbetalt frokostpause dagligt. Her må man ikke blive forstyrret under afviklingen af pausen.
Fejl i løn kan også være, at man er ansat på en forkert overenskomst – eks. ansat som ikke-faglært rengøringsmedarbejder, men er uddannet rengøringstekniker eller erhvervsuddannet serviceassistent. Det vil betyde, at man typisk får for lidt i løn, da rengøringsteknikere og erhvervsuddannet serviceassistenter har en anden overenskomstaftalt lønsammensætning.
Manglende aftalt løndele - i forhold til en forhåndsaftale i en kommune, region, arbejdsplads m.v. - er også noget vi ser jævnligt. Det kan være, at der er aftalt, at man efter endt kursus har ret til et ekstra løntrin, og at ens arbejdsgiver har glemt at indberette dette til lønkontoret. Her vil det være fint, hvis man selv forinden har taget dialogen med arbejdsgiveren, før man kontakter os i fagforeningen. Ved kontakt til os i fagforeningen, så vær klar med kopi af div. kursus beviser og send dem til os som indscannede PDF filer. Vi vil ikke acceptere billeder af dokumentationen i alle mulige forskellige formater - som ofte ikke er særlige tydelige at aflæse m.m.
Manglede betaling af div. former for tillæg er også noget vi ofte bliver kontaktede om. Her er det vigtigt, at I som medarbejder selv har 100% styr på, hvornår I har været på arbejde og også hvornår I evt. har fået merarbejde, overarbejde, inddraget jeres planlagte fridage, helligdage m.m.
Der er som udgangspunkt helt klare aftaler om, hvad det koster ekstra, når man arbejder på forskellige tidspunkter, og hvis man får inddraget sin planlagte fridage / helligdage, og om dette er planlagt i god tid eller med kort varsel.
Ligeledes er der regler for, hvor meget man skal have, hvis man er på arbejde på forskellige tidspunkter på dagen – eks. møder fast mellem kl. 05.00 – 14.30 mandag til fredag, eller er omfattet af dagarbejdstidsbestemmelserne eller arbejder under døgnarbejdstidsbestemmelserne på et hospital eller på et plejehjem f.eks.
Udgangspunktet er, at alt opgøres i hele eller halve timer, så har man ret til et forskudt tidstillæg for arbejde før kl. 06.00 og efter kl. 17.00 på dagarbejdstidsområdet, så skal man have det opgjort i forhold til hele eller halve timer.
Eks. man arbejder hver dag fra kl. 05.00 – 13.30, så skal man have et forskudt tidstillæg pr. dag fra tidspunktet mellem kl. 05.00-06.00.
Arbejder man fra kl. 05.45 – 14:15 hver dag, så skal man have et halvt forskudt tidstillæg pr. dag, selv om man først møder ind kl. 05.45 og der kun er 15 minutter til kl. 06.00
Som I kan læse ud fra disse få eksempler på, hvad fejl i løn kan dække over – er der mange muligheder for forskellige typer af fejl i løn. SÅ HUSK derfor at gøre opmærksom på, hvilken type af fejl I evt. tror I er omfattet af, når i kontakter fagforeningen for hjælp med at udrede en evt. fejl. Dermed sparer vi tid for alle, og vores personaleressourcer bliver brugt på bedst mulige vis i KLS.
Tid/ressourcer er penge/løn, og det er ikke særligt produktivt at bruge tiden på at afklare noget, som I er bedst til selv at oplyse os om. Vi vil allerhelst bruge tiden på at hjælpe flest mulige - indenfor et rimeligt tidsperspektiv.
Da vi desværre har været og fortsat er ramt af sygdom og personalemangel, så tager disse lønsager endnu længere tid end de plejer, hvilket jeg skal være den første til at beklage dybt over for jer medlemmer.
Mimi Bargejani
Formand