Tillykke med at du er valgt som AMR eller TR
Tillykke med at du er valgt som AMR eller TR
Hverdagen i KLS viser at mange henvendelser fra medlemmer handler om arbejdsmiljø, både det fysiske som det psykiske. Behovet for at få hjælp er støt stigende, og arbejdsmiljøet er under pres på mange arbejdspladser.
Her kommer vores AMR´er og TR ind i billedet. Sammen med de tillidsvalgte kan vi lokalt i KLS gøre en mærkbar forskel ifht arbejdsmiljøet og det man skal holde til igennem et helt arbejdsliv.
Hov, har du husket at det skal registreres hos KLS?
Desværre oplever vi, at valg af AMR/TR ikke altid bliver registreret hos os i KLS. Derfor er det vigtigt, at du som tillidsvalgt er OBS på at følge op og sikre, at du bliver registreret. På den måde kan vi se, hvor du er valgt, og hvilken arbejdsplads du tilhører.
Du kan få et registreringsskema ved at henvende dig til os i KLS. Skemaet skal udfyldes og underskrives af din leder, før det kan godkendes.
AMR’s vilkår
Når du er registreret, får du tilbudt yderligere uddannelse, som – sammen med deltagelse i vores AMR-netværk – kan hjælpe dig med at føle dig bedre klædt på til at varetage dine opgaver. Det er med til at sikre, at du er klar til at hjælpe dine kollegaer – også dem, der måske ikke altid befinder sig på samme fysiske arbejdsplads som dig.
Gennem FOA har du mulighed for at tage en 5-dages AMR-grunduddannelse. Dette er en ekstra uddannelse, som ikke skal forveksles med de lovpligtige 3 dages uddannelse, der skal gennemføres inden for de første 3 måneder efter dit valg.
Du kan få hjælp til at skabe overblik over dine opgaver som AMR – og ikke mindst over, hvad du måske mangler kendskab til.
Det kan f.eks. være:
- Kurser, der klæder dig på til rollen som bisidder
- Sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen
- APV (arbejdspladsvurdering), som løbende skal evalueres, især hvis der er mistanke om, at ændringer kan have betydning for arbejdsmiljøet.
Dine arbejdsvilkår som AMR
Hvordan og hvornår skal du kunne fungere i dit tillidshverv?
Hvordan skal dine kollegaer kunne få fat i dig?
Skal du være tilgængelig 24/7?
Hvad med dine almindelige arbejdsopgaver? Det kan være overvældende at skulle nå alt, og mange ender med at arbejde i fritiden for at få det hele til at hænge sammen. Derfor er det vigtigt at tage en snak med din leder om dine arbejdsvilkår som AMR, så vi kan sikre, at rammerne er på plads.
FOA og KLS kan hjælpe dig med alt dette – men kun hvis vi ved, at du er valgt!
Synlighed og tilgængelighed
For at være en god AMR er det vigtigt, at dine kollegaer ved, hvordan de kan kontakte dig – og at der er flere måder at gøre det på.
- Har du en synlig mailadresse, som kollegaerne kan bruge?
- Er dit mobilnummer tilgængeligt for dem?
- Hvor hurtigt kan de forvente svar?
Det afhænger selvfølgelig af, om henvendelsen er akut (f.eks. en arbejdsulykke) eller mindre akut (f.eks. bekymring om øget arbejdspres, sygdom, manglende vikardækning osv.).
Velkommen til en spændende verden!
Endnu engang tillykke med valget – vi glæder os til at støtte dig i dit arbejde som AMR.
Hvis du ikke har anmeldt dit valg kan du gøre det HER