Hvis du bliver ledig

Sådan gør du hvis du bliver ledig:

Vi er her for at hjælpe dig, hvis du bliver ledig. Du er naturligvis velkommen til at kontakte os med alle de
spørgsmål, du må have i den sammenhæng. Såfremt du efter din fratræden får brug for at melde dig ledig og søge om dagpenge i a-kassen, er det vigtigt, at du får information om, hvordan det foregår på den bedste måde. Vi vil derfor benytte denne lejlighed til at informere dig om nogle praktiske forhold.
For at være berettiget til dagpenge i a-kassen er der en række betingelser, der skal være opfyldt og en række ting, der skal gøres forud for selve ansøgningen om dagpenge i a-kassen.

Bestil tid
Du bør derfor i god tid - et par uger før du skal meldes ledig - kontakte a-kassen på telefon 46 97 31 90. Her får du den fornødne information fra os. Når du ringer til os, vil du få at vide, hvornår du kan komme ind til os og melde dig ledig. Dette foregår nemlig ved en personlig samtale i a-kassen. Du vil samtidig få lidt at vide om, hvordan du skal forholde dig i forbindelse med, at du bliver ledig. Bestiller du tid på forhånd, undgår du bl.a. unødvendig ventetid i a-kassen. Samtidig får vi mulighed for at forberede os på samtalen – til gavn for dig såvel som os.

Ledighedsgruppen hjælper dig
Ledigmeldelses-samtalen her i a-kassen skal først ske, når du reelt skal have dagpenge og kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Hvis du f.eks. holder ferie eller er syg i den første tid, efter du er fratrådt, skal du først ledigmeldes, når din ferie er slut, eller når du igen er rask og klar til at arbejde.

Uanset hvornår du skal søge om dagpenge i akassen, BEDES DU RINGE til os på telefon 46 97 31 90 for at aftale en tid til samtale. Du skal spørge efter ledighedsgruppen. Du bør som nævnt ringe en uge eller to, før du skal meldes ledig.

Med venlig hilsen a-kassen