Social- og sundhedsassistenter kan sagtens klare opgaven

I et åbent brev i Nordjyske skriver Jytte Vester, kredsformand for Dansk Sygeplejeråd, at hun er helt uforstående overfor, at man i Jammerbugt Kommune fremsætter et forslag om at konvertere 21 sygeplejestillinger til social- og sundhedsassistentstillinger.

Hun advarer mod ændringerne i Jammerbugt Kommunes sygepleje. Jytte Vester bruger udtryk som »vidtrækkende konsekvenser«, og at borgerne bliver »taberne i en politisk uansvarlig beslutning«.

Kredsformanden mener også, at det går imod den viden, man har om den bedst mulige brug af samfundets ressourcer.

I FOA Aalborg mener vi, at kredsformand Jytte Vester pisker en helt unødvendig stemning op.

Sygeplejen i Jammerbugt forsvinder ikke, men erstattes til en vis grad af social- og sundhedsassistenter, fordi kommunen mener, at social- og sundhedsassistenterne er fuldt ud kompetente til at klare sygeplejen.

Det mener vi også i FOA Aalborg, hvor vi henviser til »Brovst-modellen«, hvor man i flere år har anvendt social- og sundhedsassistenter til sygeplejen. Det har ikke været årsag til et fald i tilfredsheden hos borgerne. Derimod er kvaliteten bevaret. Hvorfor så hænge en faggruppe ud og skabe unødvendig utryghed hos brugerne af hjemmeplejen?

Det er fair, at Jytte Vester kæmper for sine medlemmer, men det skal ikke ske på bekostning af en faggruppe, social- og sundhedsassistenterne, der hver dag udfører et kompetent og kvalificeret arbejde.

Det klæder ikke Dansk Sygeplejeråd at komme med udokumenterede påstande om forringelser for at pleje faggruppens egne interesser, siger sektorformand Jan Jensen.

Når vi taler om bedst mulig brug af samfundets ressourcer, så er det indlysende, at kommunen bruger social- og sundhedsassistenterne. De sparer 30.000 kr. for hver sygeplejerske. Social- og sundhedsassistenterne har på mange områder tilsvarende kompetencer som sygeplejersker. Desuden er de uddannet til at varetage mange sociale forhold for borgerne.

Regionen og kommunerne ønsker opgaveglidning. Det er det, der sker her. FOA Aalborg har jo heller ikke noget imod, at sygeplejersker eksempelvis varetager nogle af de lægefaglige opgaver. Vi mener, at social- og sundhedsassistenterne i Jammerbugt Kommune bliver beskæftiget med det, som deres uddannelse er tiltænkt.