Efterlønnen: V-KOvendning

Med VKOR's tilbagetrækningsreform er løfternes tid i dansk politik en saga blot. Først vendte Venstre på en tallerken, da Lars Løkke i sin nytårstale lagde op til en afskaffelse af efterlønnen.

I den forbindelse ophøjede Dansk Folkeparti sig selv til garant for efterlønnen. Der ville ikke blive pillet ved efterlønnen, så længe de sad med de afgørende mandater, lød det klokkeklare budskab. På Dansk Folkepartis hjemmeside kan man læse: ”Dansk Folkeparti vil under ingen omstændigheder ændre på den aftale, vi har med regeringen, S og R om, at efterlønsalderen gradvist bliver hævet fra 60 til 62 år fra 2019 til 2022. Den aftale står fast, og der kommer ingen pludselige forringelser eller ændringer fra vores side!”

”Ingen pludselige forringelser.” Der er her tale om et så eklatant løftebrud fra Dansk Folkepartis side, at partiets troværdighed nu ligger fuldstændigt i ruiner. DF har ellers altid portrætteret sig selv som de svage gruppers beskytter og som den sidste bastion imod velfærdsforringelser. Men mummespillet er nu afsløret. Pia Kjærsgaard og hendes tropper er åbenbart mere interesseret i at bruge flere hundrede millioner kroner på ligegyldig symbolpolitik end i at sikre syge og nedslidte en værdig tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet. For det er, hvad DF signalerer, når de kort efter at have fået lov til at indføre permanent grænsekontrol vender 180 grader og pludselig lægger mandater til en politik, som man ellers flere gange klart og tydeligt har afsværget.

Heldigvis kan dette fuldstændigt asociale forlig ikke vedtages på denne side af et valg. Vælgerne får lov til at tage stilling til, om de ønsker at fortsætte massakren på vores velfærdssamfund, eller om de ønsker at bevare og udbygge det. VKO forsøger at sælge forliget som en nødvendighed, som noget man nærmest gør af ren og skær kærlighed til velfærdsstaten. Jeg tror ikke, vælgerne er så dumme, og de skal nok gennemskue det billige ordgejl. Skulle det på den anden side lykkes VKO at overbevise vælgerne om, at man ved at afvikle kernevelfærden faktisk værner om velfærdsstaten, så må det gå over i historien, som alle tiders politiske illusionsnummer.

For yderligere kommentarer kontakt formand i FOA Aalborg Kristian Gaardsøe telefon: 21 24 43 99 eller kristian.gaardsoe@foa.dk

Hent billede af Kristian Gaardsøe