Mundtlig beretning

Gik du glip af den mundtlige beretning på generalforsamling i Vejgaardhallen 24. april 2012 kan du læse den og se video om god medlemsservice - som Kristian Gaardsøe viste undervejs.

Jeg vil nu give jer bestyrelsens beretning. Jeg vil fortælle om, hvad FOA Aalborg har været igennem i 2011 og om hvad vi forestiller os at bruge den nærmeste fremtid til.

Vi har som sidste år lavet den skriftlige beretning særskilt i A4 format. Den har I kunnet hente i FOA Aalborg, eller downloade fra vores hjemmeside www.foa.dk/aalborg.

Den ligger også på bordene i aften.

Vi har igen i år forsøgt os med en pixiudgave af den skriftlige beretning som er sendt til alle FOA Aalborgs ca. 750 tillidsvalgte.

Den skriftlige beretning fungerer som en mere detaljeret beskrivelse af FOA Aalborgs arbejde i det forgangne år. Samtidig fungerer den som supplement til den mundtlige beretning.

Som sidste år vil jeg give en kort mundtlig beretning. Dermed indeholder den mundtlige beretning ikke alle de emner bestyrelsens kunne have lyst til at berette om.

Nu til den mundtlige beretning.

Er der brug for FOA. Mit svar er Ja

Er der en fremtid for FOA. Her er mit svar også ja.

Mine svar vil jeg forsøge at underbygge gennem bestyrelsens beretning.

Jeg vil starte beretningen med at fortælle, at bestyrelsen i 2011 har arbejdet med FOA Aalborg fremtid med udgangspunkt i, at medlemstallet falder, Jan Andersen, faglig sekretær er stoppet og to sektorer er lagt sammen til en.

I processens drøftelser blev den helt store topscorer medlemsservicen.

Medlemsservice med fokus på, at vi er en fagforening og har det mål at blive den bedste fagforening i Danmark.

Det har været meget vigtigt for bestyrelsen, at vi får involveret medlemmerne i fagforeningens arbejde.

Så hvad kunne være mere nærliggende end at spørge jer medlemmer om hvad god medlemsservice er. Det blev gjort og prøv at høre, hvad et udsnit af medlemmerne svarede til FOA, in the box.

Foto fra video om god medlemsservice

VIDEO… - hvad er god medlemsservice?  (Se den korte video fra 0.00 - 1.50 min)

e, det var en mangfoldighed af service. Jeg vil i bestyrelsens beretning berøre nogle af udsagnene.

Vi arbejder til stadighed på, at have alle forventede kompetencer i hus, så vi kan svare på alle forespørgsler i fagforeningen. Vi forsøger, som Martin giver udtryk for, at give de rigtige svar på de rigtige spørgsmål. Vi har et dygtigt og kompetent personale.

Telefonen er vores store udfordring, da ingen medlemmer synes at det er morsomt at sidde i kø. Vi har igennem året haft fokus på udfordringen og rettet ind, ved at være flere til at tage telefonen i spidsbelastede perioder.

Tilgængeligheden har vi også stor opmærksomhed på. Vi har åbningstid i 34 timer om ugen, suppleret med 26 timers hotline-åbent.

Endvidere kan FOA Aalborgs medlemmer kontakte os via hjemmesiden døgnet rundt.

Kim vil under næste punkt gå i detaljen med, hvad kontingentkronen er blevet brugt til og hvad vi tænker den brugt til, næste år.

Så jeg vil fortælle om nogle af de aktiviteter som kontingentkronen er blevet brugt til.

En af de vigtigste opgaver i fagforeningen har været, at få organiseret alle ude på arbejdspladserne.

Vi har nemlig konstateret, at der er tusindvis af personer på FOAs overenskomstområder som ikke er medlem af FOA Aalborg. Og det må og skal vi simpelthen have lavet om på. Af flere grunde.

Lad mig nævne to. For det første er det ikke rimeligt, at nogen går og nasser på, hvad vi i FOA har arbejdet hårdt på at opnå.

For det andet er der ingen tvivl om, at vi står stærkest over for arbejdsgiverne, når vi står samlet som et kollektiv.

Kollektivisme er bedre end individualisme. Kollektivisme giver styrke som fagforening og for jer som medlemmer.

Vi har forsøgt os med mere brug af aktivisme i forbindelse med forskellige aktiviteter som Folketingsvalget, budgetforhandlingerne ude i kommunerne og forskellige gadeaktiviteter.

Det har været svært for os, at mobilisere mere aktivisme, men mit indtryk er, at det går i den rigtige retning.

Mobilisering af aktivisme sker ved at der sættes ord på utilfredsheden, hvad er det der er for dårligt, hvad er det vi ikke får, altså en oprigtig indignation. Herefter kommer en opfordring til solidaritet og om at organisere solidaritet i gruppen. Sidst men ikke mindst skal vi finde den der har skylden og så til sidst gå i kollektiv aktion.

Det tror jeg vi bliver rigtig gode til. Der er efterhånden flere som har fundet denne form for forsøg på indflydelse interessant.

Der tales meget om, at fagbevægelsen mister medlemmer. At FOA mister medlemmer. Det er også korrekt. I FOA Aalborg har vi 62 færre erhvervsaktive medlemmer nu end for et år siden. Det er en dårlig udvikling og vi sætter som lige omtalt flere aktiviteter ind for at ændre denne udvikling, eller vel rettere sagt denne afvikling.

Hos alle dem der hele tiden udtaler sig om sagen, har stor fokus på at fagforeningen ikke har fat i de unge. Det kan vi da heldigvis modsige, da vi har haft en medlemsfremgang blandt FOAs unge medlemmer på 51.

Vi har også haft fremgang på elever nemlig 84 medlemmer. Begge dele flot og godt.

Der hvor vi mærker den største tilbagegang er hos de 35-50 årige. Det er noget møg. Jeg håber meget at vi får hold i denne afvikling inden vi mødes næste gang. Det skal vi simpelthen.

Arbejdsmiljøområdet har også fyldt en del i det forgangne år. Der har været sat fokus på trivsel og arbejdsglæde på arbejdspladserne. For at kunne gøre dette arbejde ordentligt, har vi brugt en del ressourcer på at etablere netværk for arbejdsmiljørepræsentanterne.

Der er desværre alt for mange arbejdsmiljøsager ude på arbejdspladserne, så dårligt arbejdsmiljø, at vi i flere tilfælde har inddraget politikerne i udbedring af arbejdsmiljøet.

Området vil fortsat have vores fulde bevågenhed.

Tillidsvalgte er FOA Aalborgs rygrad.

Ved udgangen af 2011 havde FOA Aalborg registreret 23 fællestillidsrepræsentanter, 251 tillidsrepræsentanter, 165 tillidsrepræsentantsuppleanter og 263 arbejdsmiljørepræsentanter.

Der blev udbudt over 100 forskellige uddannelsesaktiviteter.

Der er store og vigtige opgaver ude på arbejdspladserne udover medlemsorganisering. Vi har derfor startet projektet med at indgå aftaler med tillidsrepræsentanterne. Aftaler som tydeligt beskriver, hvilke opgaver den enkelte tillidsrepræsentant er ansvarlig for. Arbejdsmiljørepræsentanterne skal senere igennem samme proces.

På det arbejdsmarkedspolitiske område har vi haft fokus på flere emner, nemlig kursusaktivitet med udgangspunkt i den lokale beskæftigelses- og aktiveringspolitik, brug og misbrug af ekstraordinært ansatte og sidst men ikke mindst de udfaldstruede medlemmer.

Vi afventer på dette område stadig tiltag og lovgivning fra Folketinget.

Nå, men skal vi så arbejde med fremover i FOA Aalborg. Vi har selvfølgelig givet nogle bud i det jeg lige har berettet om.

Som vi bad nogle medlemmer svare på, hvad god medlemsservice er, har vi også spurgt dem om, hvad de har af bud på fremtiden. Lad os høre hvad de har af guldkorn til os i FOA- in the box…..

VIDEO… - medlemmernes bud på fremtiden  (Se video fra 1.50 - 3.46 min)

Også her i disse svar ses en mangfoldighed af emner. Ligesom før vil jeg inddrage nogle af svarene i bestyrelsens beretning om FOA Aalborg i fremtiden.

Synlighed, fokus og kommunikation er ord som jeg uddrager af medlemmerne bud på fremtiden.

Vi vil arbejde på større synlighed på arbejdspaladserne og i gadebilledet.

Synlig på, hvad I som medlemmer samt potentielle medlemmer får for kontingentet.

Også synlighed på det vi adskiller os fra de såkaldte fagforretninger på, nemlig:

Vedligeholdelse af overenskomsterne – en omkostningstung aktivitet

Aktiv part i uddannelserne – i bestyrelser og udvalg

Juridisk bistand – egne advokater som kan benyttes gratis

Strejkeret – en ret fagforretninger har afskrevet sig

Politisk indflydelse – via det direkte samarbejde

Alt sammen ting som medlemmer af fagforretninger ikke kan få via deres kontingent.

Vi vil fortsætte med at organisere medlemmer i stedet for som andre at købe medlemmer.

Vi skal markedsføre os på de tilbud vi har. Vi arbejder med en aftale som vi lige har indgået med Tjenestemændenes Forsikring. Et tilbud som vil blive sendt til alle FOA Aalborgs medlemmer snarest. Aftalen træder i kraft 1. september.

Brugen af nye kommunikationsformer som sociale medier, Apps og PDF-mulighed af FOA Aalborg Nyt, er inde i bestyrelsens overvejelser.

Vi arbejder i bestyrelsen på regler for markedsføring via reklamer og sponsorater. Ikke en af de nemmeste opgaver, da det jo er jeres penge, altså kontingentet som i så fald skal gå til det. Mange interesser involveres og skal indtænkes i arbejdet.

Vi forsøger hele tiden at gå fremtiden i møde på en for alle medlemmer ordentlig måde. Senest har Kost- og servicesektoren og Teknik- og servicesektoren valgt at fusionere. 5. december 2011 besluttede medlemmer fra de to sektorer at slå sig sammen til Servicesektoren.

Vi fortsætter med at lave faglige aktiviteter, men også sociale aktiviteter, hvor medlemmer kan mødes i fagforeningen til socialt samvær, enten mellem faggrupperne eller sammen med familien.

Vi vil fastholde, at vi er en forening, og at det er fællesskabet vi bygger på, for derigennem at opretholde en stærk fagforening. En stærk fagforening som er kendetegnet ved: Højt medlemstal, kollektivisme og tillidsvalgte på alle arbejdspladser. Så det er det vi vil arbejde på gennem aktivisme og ved at gøre brug af ildsjæle på alle niveauer i fagforeningen.

Overenskomstforhandlingerne OK12 på det private område er afsluttet og afstemt. Resultaterne blev et stort ja.

Overenskomstforhandlingerne på det offentlige område, nu kaldet OK13 går i gang umiddelbart efter denne generalforsamling. Vi vil holde lokale medlemsmøder om OK13, hvor vi sammen med jer, kan få udarbejdet det helt rigtige bud på krav til de nye overenskomster.

Jeg vil afslutte bestyrelsens beretning med at takke jer medlemmer som deltog i vores interviews og dermed gav os indblik i, hvad i synes god medlemsservice er og hvad I forventer af fremtiden. Tak for det.

Dernæst vil jer takke jer medlemmer for at I blev i FOA og står sammen om fællesskabet.

Så vil jeg takke personalet i FOA Aalborg for et godt samarbejde, for at I har været med til at føre bestyrelsens visioner ud i livet. Tak for hjælpen med generalforsamlingen.

Jeg vil også takke alle tillidsrepræsentanterne, arbejdsmiljørepræsentanterne og andre tillidsvalgte i faggruppeklubberne og faggruppeudvalgene for et godt og konstruktivt samarbejde i 2011.

Jeg vil også gerne udtrykke stor tak overfor afdelingsbestyrelsen. Lad os videreføre vores konstruktive og visionære stil i 2012.

Jeg vil rette en tak til vores samarbejdspartnere i de andre FOA afdelinger og LO.

Og sidst, men ikke mindst vil jeg takke mine kolleger i politisk ledelse for samarbejdet og samværet. Jeg synes, at vi er et godt og målrettet hold. Lad os forsøge at øge scoringsprocenten i 2012.

Vores ambition og mål er fortsat, at blive Danmarks og dermed også Verdens bedste fagforening.

Tak for at i lyttede. Tak for ordet!