Budget 2013 værre end frygtet

Aalborg Kommune skal spare 128 mio. kr. i 2013. Det har politikerne besluttet i deres budgetforslag for 2013, der nu skal til behandling.

Det bliver en massakre på arbejdsmiljøet, farvel til 330 gode medarbejdere, alene 120 medarbejdere i plejesektoren. Desuden frygter FOA Aalborg at der skal fyres på børnepasningsområdet. Politikerne budgetgrønthøster rammer FOA Aalborgs medlemmer hårdt.

Alene på ældre- og handicapområdet må 120 sige farvel til jobbet. Men ikke nok med det; politikerne forventer en effektivitetsstigning oveni på plejeområdet.
FOA Aalborg ser det som en grotesk og uacceptabel nedskæring i og med, at der bliver flere og plejekrævende ældre.

Vi kan konstatere, at fra 2010 til 2012 er social- og sundhedspersonalet reduceret med 122 fuldtidsstillinger. Nu forsvinder altså yderligere 120 fuldtidsstillinger.
Med tårnhøje skatter må kommunens borgerne kunne forvente en service, som er på niveau med den service, som vi kender i dag.

Det bliver desværre ikke tilfældet, når der skæres i børneinstitutionernes åbningstider, servicen bliver forringet på plejehjemmene og kun de allersvageste fleksjobbere kan få beskæftigelse i kommunen.
De 500 mio. kr. som regeringen lovede til bedre normering og kvalitetsløft i dagtilbud - heraf 17,4 mio. kr. til Aalborg Kommune - bliver ikke udmøntet. Der kommer altså ingen forbedringer for børnene.
Vi havde gerne set, at tiden var inde til at ansætte flere pædagogiske assistenter/pædagogmedhjælpere samt bedre normeringer for dagplejepædagogerne. Men det ser mere end sort ud med dette budget.
Der ser ud til at tendensen har været sådan, at det har været pædagogmedhjælperne og pædagogiske assistenter der har stået først i rækken ved de seneste års budgetnedskæringer/tilpasninger.

Vi kræver, at politikerne melder ud, tager ansvar og fortæller borgerne, hvilke opgaver der skal fjernes fra de forskellige områder. Borgerne har krav på at vide, hvad de IKKE kan forvente fremover. Fru eller Hr. Jensen har krav på at vide, hvilken dag i ugen, de ikke kan få støttestrømper på. For ikke at tale om, hvordan der bliver tid og ressourcer til at træne borgerne i at klare sig selv bedre.

Politikerne må selv tage ansvaret for de uhyrlige nedskæringer. Vi har ikke fantasi til at forestille os, hvilke forringelser nedskæringerne vil betyde for borgerne. Budgettallene er netop kun tal for politikerne. Det er ren matematik uden at overveje konsekvenser for ansatte og borgere. Tal, blottet for værdier og menneskesyn.
Tilbage står, at hvis ikke kommunen når målene med budgettallene, så skal endnu flere mistet arbejdet!
Politikerne må spare andre steder end på den menneskelige arbejdskraft.

Jan Jensen, sektorformand, Social- og sundhedssektoren, FOA Aalborg
Jytte Christensen, sektorformand, Pædagogisk Sektor, FOA Aalborg