Budgetforslag fører til nedslidning og stress

Det er med store bekymringer, at vi som FOAs tillidsrepræsentanter i Ældre- og Handicapforvaltningen, Ældreafdelingen, har læst de udmeldte budgetforslag fra Aalborg byråd.
Vi arbejder på områder, der igennem flere år har været udsat for besparelser, både inden for hjemmeplejen og i rengøringsordningen. Der er gang på gang foretaget ”tilpasninger” uden at der er fjernet opgaver. Det vil sige, at vi udfører de samme opgaver - blot på kortere tid. Dette har medført et stigende fysisk og psykisk pres på den enkelte medarbejder, dels i forhold til at nå de opgaver, der skal leveres og i forhold til den kvalitet der ydes.

Med de besparelser der er lagt op til, vil der være et yderligere pres på den enkelte medarbejder, og vi frygter at vi vil se flere kollegaer, der bliver ramt af arbejdsrelateret stress og dermed et øget sygefravær.
De forslag til besparelser, der er lagt op til i hjemmeplejen, på plejehjem, i aktiviteten og i rengøringsordningen vil i væsentlig grad gå ud over fagligheden i forhold til den service, der leveres, ligeledes det vil påvirke vores arbejdsmiljø både psykisk og fysisk.

I forhold til fagligheden kan det blandt andet få de konsekvenser, at der bliver mindre tid til vejledning af elever og dermed et øget frafald, mindre tid til dokumentation, hvilket i forvejen er svært at få tid til indenfor den visiterede tid. Når der er kortere tid til at udføre plejen hos den enkelte borger, kan det resultere i flere komplikationer i form af infektioner, sår og fejl f.eks. i forhold til medicinadministration. Dette vil efterfølgende medføre flere utilsigtet hændelser.

Vi frygter, at det psykiske arbejdsmiljø vil blive påvirket i negativ, da vi ikke har tid til at yde den service på det niveau, som vores faglighed tilskriver, og vi vil opleve, at kollegaer vil gå hjem fra arbejde med en følelse af utilstrækkelighed og dårlig samvittighed. Dette er allerede virkeligheden for flere af vores kollegaer i dag.
Vores fysiske arbejdsmiljø vil ligeledes komme under pres. Vi frygter, at der vil komme flere arbejdsskader. Når tiden til den enkelte opgave er knap, viser erfaringerne, at der gås på kompromis med sikkerheden.
I hjemmeplejen og i rengøringsordningen vil der være flere besøg og dermed også en øget vejtid. Flere rengøringsopgaver i form af gulvvask og støvsugning vil give den enkelte medarbejder øget risiko for skader i bevægeapparatet.

Vi har set frem til de udviklingstiltag der er på vej, og de der allerede er ved at blive implementeret. Her tænker vi på ”træning før pleje”, ny teknolog f.eks. robotstøvsuger og andre hjælpemidler samt opgaver i forhold til det nære sundhedsvæsen og forebyggelse af sygehusindlæggelser. Vi er bekymret for at den udvikling og de tiltag, der var lagt op til i form at opkvalificering og udviklingen af medarbejderne, vil blive nedprioriteret i forhold til at nå de daglige opgaver.

Når vi har gjort opmærksom på ovenstående, skal det ikke forstås som uvilje i forhold til at tage ansvar, men som udtryk for at vi allerede oplever en presset arbejdsdag og derfor ikke kan forestille os flere besparelser samtidig med at vi skal leverer en kvalificeret service til borgeren.
Vi vil derfor forlange at politikerne påtager sig ansvaret for, at der fremadrettet er sammenhæng mellem opgaver og ressourcer. Ligeledes mener vi, at det er politikernes ansvar at pege på konkrete ydelser som fremadrettet ikke skal leveres og komme med klare udmeldinger til såvel medarbejdere som de borgere, der modtager ydelserne.

På vegne af FOAs tillidsrepræsentanter i Ældre- og Handicapforvaltningen, Ældreafdelingen.

Fællestillidsrepræsentant Marianne Johansen og Pia Mehlbye