Vigtigt for dagplejere der skal i legestue

Er du dagplejer? Og skal i legestue skal du først gå hjemmefra, når et af dine børn er kommet. Ligeledes skal du gå hjem fra legestuen, mens du endnu har et barn tilbage, således at du har mindst ét barn med på turen både til og fra legestuen. Følger du ikke denne anvisning, er du IKKE omfattet af arbejdsskadelovgivningen.

Lovgivningen tager ikke stilling til, om det er indenfor arbejdstiden men alene dét, at du udfører arbejde i forbindelse med turen. Det er altså ikke nok, at du som dagplejer, går indenfor arbejdstiden, hvis du ikke har mindst ét barn med.

Jytte Christensen, sektorformand i pædagogisk sektor opfordrer alle dagplejere til at følge opfordringen, da FOA har flere afgørelser, der påpeger, at du ikke er omfattet af arbejdsskadelovgivningen. Afviger du den opfordring anbefaler Jytte Christensen, at du tegner en fuldtids ulykkesforsikring.

Har du yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte Jytte Christensen eller Ghita Elmo Andersen i FOA Aalborg.