Pil afskedigelser af bordet

Det Kommunale Udvalg i LO Aalborg har drøftet Aalborg Kommunes budgetforslag for 2013.

Kommunen er bundet på hænder og fødder på grund af aftalen med KL, Kommunernes Landsforening. Rammerne er afstukket, og bevæger kommunen sig udover disse rammer, bliver den straffet økonomisk.

Derfor har politikerne i Aalborg ikke de store muligheder for at tilgodese borgerne i kommunen. Resultat: 330 stillinger nedlægges i en tid, hvor der er et par hundrede tusinde ledige i Danmark. De 330 stillinger bliver nedlagt. De er forsvundet for altid, og de fyrede må ud i arbejdsløshedskøen.

Kommunen har sympatisk meldt ud, at de 330 afskedigelser hovedsageligt skal klares ved naturlig afgang.
Fint nok med naturlig afgang, men arbejdsopgaverne i kommunen er de samme, og de tilbageværende må nu løbe hurtigere for at nå de samme opgaver. Altså et dårligere arbejdsmiljø.

Men allerede nu melder politikerne ud, at servicen forringes. Det er også vores vurdering. Hvis vores kolleger ikke skal nedslides mere, end de bliver i forvejen, så må der nødvendigvis være opgaver, der ikke bliver udført.
Det er også værd at erindre, at et politisk flertal har bestemt, at vi skal blive længere på arbejdsmarkedet. Det kommunale budget i Aalborg er gift for de mennesker, der ikke kan holde til at arbejde længere. Når tempoet og effektiviteten til stadighed øges, øges nedslidningen og kvaliteten også.

Nu mangler vi blot at få politikerne til at fortælle, hvilke forringelser, de vil påtvinge borgerne. Hvilke tilbud, som borgerne ikke længere kan få, fordi budgettet skal overholdes. Denne opgave er politikernes!
Politikerne må sørge for, at der skabes balance mellem opgaver og ressourcer, og det har vi svært ved at få øje på i det kommunale budget for 2013.

Vi vil også advare imod, at kommunen opprioriterer frivillig arbejdskraft. Det politiske flertals beslutning om, at dagpengeperioden er forringet til to år og at flere tusinde mennesker dermed mister retten til dagpenge i 2013, er en bombe under systemet.

Det er kommunernes jobcentre, der skal finde job eller uddannelse til de mennesker, der ryger ud af dagpengesystemet. Det vil Aalborg Kommune få mere end svært ved, når man fyrer 330 ansatte. For man har vel ikke tænkt sig, at man kunne erstatte de fyrede med frivillig arbejdskraft eller personer i løntilskud.

Om kommunens budget for 2013 kan vi konstatere:

- 330 mennesker mister jobbet
- Servicen for borgerne forringes
- Arbejdsmiljøet for medarbejderne forringes
- Kvaliteten i de kommunale opgaver forringes

Vi må opfordre politikerne til nøje at gå budgettet igennem igen og pille afskedigelserne af bordet.