Kommuner spinker og sparer – stop det!

Kommunernes spareiver overfor en ”udhungret” offentlig sektor kender åbenbart ingen grænser og har borgerne ikke bemærket det endnu, vil de mærke det meget snart. FOA Aalborgs formand Kristian Gaardsøe opfordrer politikerne til at bruge valgåret til at skabe jobs og skabe optimisme frem for pessimisme.

De seneste regnskabstal for hele Danmark viser, at kommunerne i 2012 brugte 5,3 mia. kr. mindre på service, end de havde budgetteret med og næsten 8 mia. kr. mindre end oprindeligt aftalt med regeringen i økonomiaftalen for 2012.

FOA Aalborgs kommuner har heller ikke holdt sig tilbage. De budgetterer lavere end det er aftalt med regeringen og det betyder, at husholdningspungen bugner i Rebild, Aalborg, Vesthimmerland og Jammerbugt Kommuner.

Særligt i Jammerbugt har de spændt livremmen ind og sparet 36 millioner kroner – det største tal set i forhold til kommunernes størrelse. I Rebild er tallet for besparelserne på 4 mill. kr., i Vesthimmerland 20 mill. kr. og i Aalborg 68 mill. kr.

De fire kommuner har brugt mindre end budgetteret og besparelsen kan særligt ses, af de mange fyringer i kommunerne. På landsplan er beskæftigelsen faldet med hele 30.000 fuldtidsstillinger siden 2009.

Muligvis kunne mange fyringsrunder være undgået, hvis de blot havde anvendt de penge, de fik lov til. De lokale politikere i kommunerne bør udvise mod til at vækste. – Det er på tide, at kommunerne tager et samfundsansvar og stopper sparekniven i inderlommen og får spenderebukserne på, opfordrer Kristian Gaardsøe. Ifølge Aalborg-formanden er den offentlige sektor af afgørende betydning for at skabe vækst og fremgang i den private sektor og i samfundet som helhed. Særligt med det nuværende lavkonjunktur er det vigtigt, at alle tager et ansvar med at vende skuden.

Sparevejen er en kortsigtet løsning på problemerne – tænk langsigtet og vend krise til fremgang, opfordrer Kristian.