KTO-forlig godkendt-urafstemning er på vej

Den 4. april 2013 var der repræsentantskabsmøde i KTO. Her blev forligene godkendt – FOA undlod at stemme, dog uden det ændrede på beslutningen.

På mødet sendte man en stærkt kritik af KLs manglende forhandlingsvilje på lærerområdet.

På baggrund af sammenbruddet i forhandlingerne og KLs total lockout på lærerområdet finder Lærernes Centralorganisation ikke længere grundlag for at suspendere godkendelsesproceduren af KTO-forligene.

KTOs repræsentantskab har derfor godkendt KTO-forligene på henholdsvis det kommunale og regionale område. Forligene og de indgåede forlig på de enkelte organisations-områder sendes herefter til urafstemning i de respektive organisationer. Den endelige stillingtagen til KTO-forligene foreligger den 2. maj 2013.

KTOs repræsentantskab vedtog på mødet i dag desuden en skarp udtalelse vedrørende forhandlingssituationen på lærerområdet:

Diktater er gift for den danske forhandlingsmodel
KTO tager meget skarpt afstand fra KLs manglende vilje til at føre reelle forhandlinger med LC om lærernes arbejdstid. KL har i forhandlingerne med LC stædigt holdt fast i deres krav og har ikke vist vilje eller evne til at bevæge sig i forhold til at komme med nye forslag for at søge en forhandlingsløsning. KL har således styret efter et sammenbrud og lockout.

Den danske aftalemodels styrke ligger i, at begge parter fører reelle forhandlinger og finder fælles løsninger.

KTO finder det derfor også meget bekymrende for den danske model, når regeringen forud for overenskomstforhandlingerne fremlægger en skolereform, hvori den væsentligste del af finansieringen skal tilvejebringes gennem forringelser af lærernes arbejdstidsaftale. Det låser forhandlingerne og lægger et urimeligt pres på den ene part, nemlig lærerne.

KTO vil fortsat på det kraftigste opfordre KL til at komme til forhandlingsbordet, gennemføre reelle forhandlinger, og finde en fælles forhandlingsløsning med lærerne.

Med denne udmelding fra KTO forhandlingsfællesskabet for ansatte i regioner og kommuner kan vi forvente, at FOAs medlemmer snart skal til ”stemmeurnerne”. FOAs hovedbestyrelse mødes i næste uge og ventes at sætte urafstemningen i gang hurtigst muligt derefter.

Kommer FOAs medlemmer til at betale?
– Det er ret problematisk, at FOA ikke fik opbakning til at udsætte stillingtagen til forliget, siger Kristian Gaardsøe, som er repræsentant for FOA i KTOs repræsentantskab. Det er et problem, da en løsning på konflikten kan blive at alle offentligt ansatte herunder FOAs medlemmer kommer til at betale for et regeringsindgreb.