Private plejeaktører uden overenskomst i Aalborg Kommune

Efter TV2s indslag om sort hjemmehjælp i Københavns Kommune kan man ikke fortænke nogen i at spekulere på, om der er styr på aftalerne i Aalborg Kommune? Netop spørgsmålet om overenskomster med de private aktører blev bragt på banen til åbent debat i byrådet 23. september 2013. En af tilhørerne spurgte bl.a. Rådmand Tina French Nielsen om Aalborg Kommune har aftaler med private plejefirmaer uden overenskomst. Til det spørgsmål svarede hun, at alle aktører har overenskomst.

Det er efter min bedste overbevisning en påstand uden hold i virkeligheden. Ifølge FOAs registrering har blot to af de private aktører indgået en overenskomst med FOA og har de en aftale med andre er den sandsynligvis ringere end den kollektive overenskomst FOA har indgået med Kommunernes Landsforening. Det vil sige, at skatteborgerne ikke kan være sikre på at der er ordnede forhold – altså løn, løn under sygdom, opsigelsesvarsel, barsel, ferie og pension osv. I Aalborg er der nemlig kun to af de 11 private firmaer som har indgået en overenskomst. Det er yderst problematisk for alle involverede, da man kan være bekymret for om borgere såvel som ansatte er i klemme?

Har frit valgs-firmaer der udbyder pleje og service i Aalborg Kommune aftaler med andre end FOA er der basis for løndumping. Aalborg Kommune har forpligtet sig til kun at ansætte uddannet personale. Samme forpligtelse gælder ikke for de private udbydere og har de private firmaer ansat mange uuddannede kan det give borgerne en kvalitetsmæssig ringere service end den Aalborgs Kommunale hjemmepleje leverer. Derfor er det vigtigt, at politikerne i Aalborg Kommune sikrer, at de private aktører har overenskomst og følger øvrige aftaler, så alle borgere sikres den service og kvalitet de har krav på!