SMS-styre eller medindflydelse

Kristian Gaardsøes tale ved demonstration 20. marts 2013.

Vi er her i dag for at støtte op om lærernes legitime krav om reelle forhandlinger. Og for at værne om Den Danske Model, som regeringen er i fuld gang med at underminere til fordel for uindskrænket statsstyring.

Prøv engang at forestille jer sådan en verden. Et sms-vælde, hvor skiftende finansministre via deres mobiltelefon dikterer løn- og arbejdsvilkår for os lønmodtagere. Nogle vil måske mene, at det er at sætte det på spidsen. At det aldrig vil komme til at ske. Men vi så det jo med SAS-forhandlingerne, hvor Corydon med mobil i hånd bankede SAS-medarbejderne på plads, så de til sidst sagde ja til SAS-ledelsens brutale krav om lønnedgang og øget arbejdstid.

Og nu er det så lærerne, der skal ned med nakken. De skal makke ret og godtage KLs ultimative udspil, og gør de ikke det, står storebror Bjarne klar med bøllebank i form af et regeringsindgreb.

Senest er det endda kommet frem, at det hele er planlagt fra regeringens og KLs side. At KL simpelthen har fået lovning på et regeringsindgreb, hvis ikke lærerne accepterer KLs diktater. Så er det ikke så underligt, at lærerne ikke føler, at der har været reelle forhandlinger. Det hele har været skuespil fra KL’s side. Forhandling på skrømt. De gør jo grin med os. Med fagbevægelsen. Med Den Danske Model.
Vi VIL ikke være med til det.

For hvem bliver så den næste faggruppe, der skal trynes? Sygeplejerskerne? SOSU-medarbejderne? Politibetjentene? Hvem ved?

Det vi ved er, at regeringen er gået reform-amok, og at de reformer indtil videre er blevet gennemført på bekostning af de svageste i vores samfund. Nu er turen så kommet til de offentligt ansatte. For det er os, der skal betale for selskabsskattelettelserne, som vil dræne velfærdsstaten for menneskelige ressourcer. Det er os, der skal betale for ”moderniseringen” af den offentlige sektor. Og tag ikke fejl, venner. Modernisering betyder ikke, at det skal gøres mere cool og hip at være offentligt ansat. Det betyder nedskæringer, mistrivsel, stress og sygdom.
Vi VIL ikke være med til det.

Thorning og Corydon er i fuld gang med at underminere to stolte institutioner i Danmark. For det første den velfærdsstat, som socialdemokratiet selv har været hovedarkitekt bag. Forringelserne af kontanthjælpen, af fleksjob, førtidspension og SU var ikke ligefrem, hvad der var lagt i ovnen til, da Thorning var i opposition.

I S og SFs fælles plan, ”Fair Løsning”, blev VK-regeringens økonomiske politik udsat for en sønderlemmende kritik. Her argumenterede man for, at sparevejen var den forkerte medicin for Danmark, og at den blot ville gøre alting værre.

Søvndal og Thorning mente derimod, at der var brug for offentlige investeringer, og at alle – stor som lille – måtte stå sammen om at få Danmark tilbage på fode. Jeg var ret stor tilhænger af Thornings og Søvndals plan. For mig virkede det som den rette medicin, og det virkede netop ”fair”.

Men da de så endelig fik magt, som de havde agt, skal jeg love for, at der kom andre boller på suppen. Siden overdragelsen af magten har vi set det ene stykke efter det andet af vores velfærdsstat brutalt blive snittet væk som overflødigt fedt. Nedskæringspolitikken er fortsat, blot i et højere gear. Det er ikke en socialdemokratisk regering værdigt. Og det er ikke holdbart.
Vi VIL ikke være med til det.

Den anden stolte danske institution, som Thorning og Corydon er igang med at underminere, er den vi kalder Den Danske Model. Mig og Den Danske Model vi er makkere, og den er også jeres makker. Her er den. (Superhelt OK kommer op til dig) Vores makker igennem tykt og tyndt. Den Danske Model. Lige for tiden som vores Superhelt OK.

Som alle superhelte med respekt for sig selv har Superhelt OK en række superkræfter, som den bruger i godhedens tjeneste.

- Superhelt OK har røntgensyn, som den bruger til at afsløre lyssky foretagener som fx social dumping.
- Superhelt OK kan også flyve, og fra luften sikres overblik over det danske samfund.
- Og med en kolossal social styrke skaffer Superhelt OK opbakning til at løfte i flok.

Superhelt OK passer på os som lønmodtagere, så derfor skal vi også passe på den. For selv superhelte har deres svage punkter. For Superman er det kryptonit. Superhelt OK’s kryptonit er politikere, der stikker snuden for langt frem under overenskomstforhandlinger. Vi er her i dag for at beskytte vores makker, så den kan blive ved med at beskytte os.

Men hvad er det, der er så godt ved den her Danske Model? Hvorfor er det, at vi fagforeningsfolk farer i flint, hver gang vi føler, at Den Danske Model er under angreb?

For det første sikrer Den Danske Model ganske almindelige lønmodtagere indflydelse på deres arbejdsliv. Uden fagforeninger og kollektive overenskomster skulle lønmodtagere selv forhandle med arbejdsgiveren, og i en situation, som vi er i nu, med høj arbejdsløshed, ville det hurtigt udvikle sig til løndumping, fordi lønmodtagere ville underbyde hinanden for at få et af de sparsomme job. Vi ville hurtigt få amerikanske tilstande i Danmark.

For det andet sikrer Den Danske Model, at arbejdsgiverne og lønmodtagerne føler et medansvar for de kollektive aftaler, som de selv har forhandlet og sat deres fingeraftryk på. Det er med til at sikre, at aftaler rent faktisk bliver ført ud i livet og ikke modarbejdes af vrangvillige arbejdsgivere eller lønmodtagere.

For det tredje er Den Danske Model med til at skabe et langt mere stabilt arbejdsmarked, end vi ser i de fleste andre lande, hvor løn- og arbejdsvilkår er politisk bestemt. Der tales meget om konkurrenceevne for tiden, om at skabe gode rammevilkår for erhvervslivet. I den sammenhæng er stabilitet og fred på arbejdsmarkedet en vigtig parameter, som ofte glemmes i den politiske debat.

Og alle disse fordele er regeringen og KL i gang med at ofre på nedskæringspolitikkens alter.

Kære undervisere
I skal vide klart og tydeligt, at vi andre bakker Jer op i jeres kamp. Den arbejdskamp, I er på vej ind i, bliver også en kamp for den danske model, der indtil i dag har været kendetegnet af, at hele arbejdsmarkedet bakkede op bag aftaler og overenskomster. Og hvor kendemærket for modellen bl.a. hed realitetsforhandlinger.

Derfor: Stå sammen. Jeres kamp for de afgørende værdier i den danske model er også vores.

GOD KAMP! Tak for ordet.