Jan Jensen, sektorformand for Social-og sundhedssektoren
Jan Jensen, sektorformand for social-og sundhedssektoren

Udbud i ældreområdet - Aalborg Kommune

FOAs medlemmer i Aalborg Kommunes rengøringsordning og de to udegrupper i Aalborg SV og Svenstrup J er fredag 6. september 2013 kl. 13 kaldt til møde i Nordkraft.

Det er kommunens Ældre- og Handicapforvaltning der har indkaldt og de forventes at fortælle medarbejderne, at netop deres område sendes i udbud.

Det kan komme til at betyde, at de berørte medarbejdere muligvis får ny arbejdsgiver. Hvad angår borgerne i Aalborg Kommune skal de måske til at vende sig til at FOAs plejepersonale ikke længere hjælper dem med de praktiske opgaver i plejen. Aalborg Kommune har nemlig planer om at udlicitere dele af hjemmeplejen. Opgaven er meget omfattende og skal muligvis sendes i EU udbud. Går det efter planen vil en privat aktør kunne overtage opgaverne fra 1. februar 2012.

Næstformand for ældre- handicapudvalget i Aalborg Kommune Anna Kirsten Olesen, siger at kommunen gør det for at undersøge om kommunen har konkurrencedygtige priser. Derfor behøver det ikke at betyde, at en privat aktør som overtager opgaven, da Aalborg Kommune også vil byde på opgaven, sagde Anna Kirsten til TV Nord 5. september 2013.

I uge 37 holder FOA Aalborg møder for de medlemmer der er berørt af kommunens udbud. Her vil den vigtigste opgave være at lytte til den usikkerhed og de problemstillinger medlemmerne har, udtaler sektorformand Jan Jensen. I øvrigt vil FOAs faglige medarbejdere forsøge at svare på de spørgsmål, der måtte komme af faglig karakter.

Skulle det ende med en virksomhedsoverdragelse til en privat aktør, vil FOA gøre alt for at påvirke løn- og ansættelsesforholdene, så de ikke forringes. Den opgave påtager vis os, hvis det overhovedet kommer på tale. Indtil videre er vores opgave blot at lytte til medarbejderne og forsøge at tage toppen af de frustrationer medarbejderne helt forståeligt kan have, udtaler Jan Jensen.

Medlemsmøde for berørte medarbejdere - 10. september 2013

Medlemsmøde for berørte medarbejdere - 11. september 2013