Social- og sundhedshjælper Gitte Bøgh
Social- og sundhedshjælper Gitte Bøgh - godt tilfreds med FOAs indsats om opskoling.

175.000 var prisen for fejl i erfaringsdato

Gitte Bøgh, fast aftenvagt i udegruppen på Højgården i Farsø, er godt tilfreds med FOA Aalborgs indsats, i en sag om opskoling der netop er slut. Hun får nu 175.000 kroner samt to løntrin, og den beløbsstørrelse er ikke hverdagskost i FOA Aalborg, som ellers har haft flere sager om opskoling.

Det hele startede tilbage i 1998, hvor Gitte blev opskolet til social- og sundhedshjælper. Efter endt opskoling sker der dét, at Gitte bliver indplaceret med en forkert erfaringsdato, og derfor ikke, får den løn hun er berettiget til.

Notits i FOA Aalborg Nyt får Gitte til at handle
Der skal gå en rum tid før Gitte bliver opmærksom på, at noget kunne være galt. I forbindelse med FOA Aalborgs generalforsamling i 2010, ser hun ved et tilfælde en notits om opskoling. Efter nogen tid henvender hun sig i FOA Aalborg, og får herefter tjekket sagen. Det viser sig, at kommunen har registreret Gitte med forkert erfaringsdato, og det erkender Vesthimmerlands Kommune. Problemet er, at de ikke ønsker at være med til at betale den pris fejlen koster!

Forlig mellem KL og FOA
Sagen står stille et stykke tid, da FOA afventer en lignende sag fra Region Nordjylland. Da sagen falder i Regionen, beregner FOA Gittes sag efter de samme principper, og sagen bliver afgjort med et forlig imellem Kommunernes Landsforening og FOA. Her bliver prisen for fejlen fastsat, og udover de 175.000 kroner i godtgørelse, forhandler FOA Aalborg to løntrin hjem til Gitte. De to løntrin kan Gitte glæde sig over, så længe hun bliver på arbejdsmarkedet. Der bliver ikke indbetalt ekstra til pension, men ønsker hun at indbetale ekstra, er det en mulighed.

Stå i den rigtige fagforening!
Gitte har haft 30 års jubilæum i Vesthimmerlands Kommune og plejegenet kommer ikke fra fremmede, da Gittes mor også arbejdede i plejen. Gittes mål med at fortælle historien videre er, at andre opskolede sikrer sig, at de er korrekt indplaceret. ”Pointen er jo også at fortælle, hvor vigtigt det er at være medlem i den rigtige fagforening,” understreger Gitte Bøgh.

At hun samtidig har styr på papirerne for alle årene, skal man ikke kimse af, for de beviser den forkerte lønindplacering, som fremgår af den første lønseddel fra 1. marts 1998, hvor Gitte er tilbage på job efter endt opskoling.

Opblødning af fagstrukturen er positiv
Gitte er på fleksibel efterløn og er gået fra 36 til 28 timer. Endnu er hun ikke klar til at forlade arbejdsmarkedet, da hun og kollegerne har det godt. De er otte fastansatte i den gruppe, Gitte er tilknyttet på Højgården i Farsø. Den yngste kollega er 51 år, så barnets første sygedag er der ikke mange af, men til gengæld står de i kø til seniordage! De har masser af erfaring og finder altid en løsning i gruppen, og så gør det heller ikke noget, at lederen er rundhåndet med at rose dem.

Gitte fortæller, at den mest positive udvikling i plejen er, at fagstrukturen er ved at blive blødt op. Der er fokus på, at arbejdet skal udføres, uanset om man bærer den ene eller den anden titel. Gitte kan rigtig godt lide tanken om OS, i stedet for VI og DEM. Hun synes også, at det har været rart, at lederen har været med til at rejse diskussionen. Efter Gittes mening kan arbejdsklimaet nemt blive ødelagt, hvis nogen får fine fornemmelser og kun tror de kan løse bestemte opgaver.

Nok at se til efter arbejde
Gitte keder sig ikke i fritiden, hun er folkevalgt i kommunens ældreråd, frivillig på Herregården Hessel og i Kræftens Bekæmpelse i Aars. Hun hjælper til i caféen tilknyttet kræftramte, som kan visiteres til et forløb med træning. Hun har tre børn, hus og stor have, som også kræver sit. Ja, der er nok at se til, når Gitte ikke er på arbejde.