Tre af de friske som delte rundstykker ud: Yvonne Johnsen Nielsen, Lise Kolding Foged-Ladefoged og Helle Rosengren Pedersen.

192 medlemmer mistede dagpengeretten i FOA Aalborg

I Aalborg var fællestillidsvalgte, ansatte og valgte med til at synliggøre kampen mod uligheden. De som var tidligt på færde i Aalborg centrum, kunne møde FOA-folk ved SOSU Nord, på Banegården, på Vesterbro og på Nytorv. Her blev der delt postkort og rundstykker ud.

På ti år er antallet af fattige i Danmark fordoblet, og Danmark er nu det land i Vesteuropa, hvor uligheden er steget mest. Det går den forkerte vej. Det mener FOA, der markerede uligheden over hele Danmark den 11. november.

Antallet af økonomisk fattige i Danmark er fordoblet fra 2002 til 2012. De 10 procent rigeste er blevet 112.000 kr. rigere de sidste ti år, mens de 10 procent fattigste er blevet 1.300 kr. fattigere. Og 47.850 har mistet retten til dagpenge siden 1. januar 2013.

192 FOA-familier er ramt
Bag tallene gemmer sig en voksende gruppe mennesker, som har svært ved at opretholde en indkomst, de kan leve af. I FOA Aalborgs fire kommuner* har 192 medlemmer mistet dagpengeretten. (Fra 1. januar 2013 til 1. september 2014) De fleste af dem bliver nu forsørget med firs procent af dagpengesatsen i en kortere periode, herefter er det uvist hvordan de skal forsørges. FOA forudser, at mange af dem overgår til ægtefælleforsørgelse eller kontanthjælp.

FOA markerede den voksende ulighed med en ulighedsdag over hele landet tirsdag den 11. november.”Som forbund beskæftiger vi os med mennesker og velfærd. Vi arbejder med børn, ældre, syge og udsatte, og vi har en forpligtelse til at sige fra, når noget er på vej den forkerte vej. Derfor markerer vi nu den voksende ulighed,” siger Kristian Gaardsøe, formand i FOA Aalborg.

Læs mere om FOAs indsats mod ulighed på www.foa.dk/ulighed

* Aalborg, Vesthimmerland, Jammerbugt og Rebild