Frivillige – altid et supplement

Læserbrev sendt til Nordjyske 1. oktober 2014

FOA er meget opmærksomme på, at det er IN at være frivillig, som også Elmer Østergaard skriver i Nordjyske (300914). Igennem længere tid har FOA af samme grund arbejdet med at udvikle en politik for frivillige - aktuelt er vi i gang med at lave aftaler med kommunerne.

Frivilligt arbejde er på ingen måde en ny udfordring for os som faglig organisation. Det nye er, at kommuner ansætter konsulenter til at hyre frivillige. De frivillige er kommet for at blive, og FOA må forholde sig til den kendsgerning. FOA har ét klart forbehold, hvis vi fortsat skal acceptere de frivillige. Det er, at en frivillig medarbejder altid skal være et supplement til de ordinært ansatte. Gælder det frivillige i plejen er det vigtigt, at politikerne og de frivillige respekterer, at fagligheden er vigtig i hjælp, pleje og behandling.

Spilleregler for frivillige
Desværre er tendensen, at politikerne ser dollartegn, når talen kommer på de frivillige. I FOA anerkender vi, at det er en politisk beslutning om en arbejdsgiver ønsker at gøre brug af frivillige. Og gør de det, er FOAs vigtigste pointe – at de ordinært ansatte skal varetage alle de visiterede og lovbestemte opgaver. Og nej FOA sidder ikke og venter på, at frivillige overtager jobs fra de ordinært ansatte og af samme grund har vi været med til at udarbejde et sæt spilleregler mellem frivillige og ansatte i den offentlige sektor. De spilleregler er nødvendige, da FOAs Kampagne og Analyse i 2012 spurgte 1400 medlemmer svarede en fjerdedel fra arbejdspladser med frivillige, at de frivillige løser opgaver som burde løses af ansatte! Den viden kan vi ikke sidde overhørig.

Kend og respektér rollerne
En af FOAs kæpheste er, at de frivillige skal kende deres rolle som frivillige og respektere, at de ansatte har faglige kompetencer, som de ikke skal udfordre, selvom de frivillige eventuelt har egne faglige erfaringer på området. Frivillige skal heller ikke dokumentere det de oplever eller hører, ligesom de ordinært ansatte har tavshedspligt og ikke kan udveksle viden med de frivillige om borgerne. Det er også vigtigt at nævne, at frivillige ikke er forsikrede som ordinært ansatte.

Fortsæt diskussionen på din arbejdsplads
Tendensen er, at arbejdet over tid kan være hårdt og betyde nedslidning. Af samme grund kan det bekymre, hvis frivillige overtager opgaver der er lette og sjove. Måske er det at servere kaffe ikke raketvidenskab, men det kan få uhensigtsmæssige følger, hvis en patient på vej til operation får en kop kaffe. Derfor er det vigtigt at overveje, hvor og hvornår det giver mening at bruge af frivillig arbejdskraft.

I FOA Aalborg vil vi fortsat arbejde med problemstillingen omkring frivilligt socialt arbejde. Vi håber diskussionen fortsætter på de enkelte arbejdspladser, og at politikerne tager stilling til spørgsmålet, så ingen er i tvivl om, hvor grænsen går!