Foto: Colourbox

Kommunal massefyring giver frustration

Aalborg Kommune har tilsyneladende lavet beregninger på baggrund af prognoser - det lyder da meget interessant. De tal kunne vi, der arbejder i hjemmeplejen, rigtig godt tænke os at se. Det mindste Aalborg Kommune kunne gøre var da at dokumentere deres påstande om borgeres mirakelkur. De forventer, at borgernes behov for hjælp pludselig ændres og de bliver mere selvhjulpne. Åbenbart så markant at vi fremover kan undvære 130 kompetente kolleger i plejen! Det er nogle vilde postulater, som vi har meget svært ved at genkende i det daglige - og vi venter stadig på dokumentation.

De mange fyringer har givet frustrationer og mange spørgsmål og vi undrer os over, at der er 130 medarbejdere i overskud. 65 medarbejdere er blevet fyret. Derudover forlader 65 medarbejdere arbejdspladserne af andre årsager. Yderligere har vi et betydeligt antal midlertidige ansatte, som stopper.

Fyringerne giver også frustrationer hos os tilbageværende på arbejdsstederne. Vi er som ansatte i Aalborg kommune underlagt at arbejde ud fra Aalborg kommunes kvalitetsstandard for hjemmepleje. Vi skal leve op til Kommunens tre værdier - nemlig nærhed, ansvarlighed og respekt. Det er svært at forestille sig, at vi kan det, når vi mister 130 kolleger.

I det daglige møder borgerne rigtig mange forskellige ansatte i plejen. Det sker blandt andet, når område Nord i Aalborg Kommune bruger 1 million kroner på vikarer. Det er realiteten for de første tre måneder af 2014. Borgerne og vi ansatte er frustrerede over det store forbrug af vikartimer. Det betyder mange nye ansigter for borgere med behov for hjælp. De værdier, vi burde arbejde efter, har ikke hold i virkeligheden. Vi klandrer ikke vikarerne – de gør, hvad de kan. De ældre bliver sorteper og det påvirker dem i negativ retning, at de gang på gang skal forklare plejepersonalet, hvad de har behov for. Det er svært at få øje på nærheden, ansvarligheden og respekten, når vi efter nytår mister kompetente og ansvarlige medarbejdere. Forbruget af vikarer er astronomisk højt i Aalborg Kommune. Det påvirker os i plejen og borgerne endnu mere. Flere af borgerne vælger af samme grund en anden leverandør. Ønsker Aalborg Kommune virkelig at privatisere pleje og praktisk hjælp?

Vi ansatte har svært ved at forstå, hvorfor så mange stillinger skal nedlægges – særligt set i lyset af forbruget af vikartimer. Rådmand Thomas Krarup sagde i TV2 Nord 5. juni, at ”der ikke er flere opgaver”. Kommunen mener, at det er vigtigt, at de ældre og plejekrævende får en selvstændig tilværelse. Vi kunne ikke være mere enige, men det kræver selvbestemmelse og når Krarup siger, at de blot bygger plejehjem til borgerne, er det vel ikke selvbestemmelse? Hvad blev der af ”længst muligt i eget hjem?” Krarup sagde også, ”ingen grund til bekymring” – men vi i plejen bekymrer os. Bekymringen gælder ikke kun borgerne, men også medarbejderne der fortsat er i arbejde.

Til orientering forlader ingen ledere eller mellemledere hjemmeplejen. Ja, det kan undre, at kommunen forventer, at ledernes opgaver øges mens plejepersonalets opgaver forsvinder? Vi opfordrer IKKE til fyringer, men undrer os blot.

Vi der er ansatte som social- og sundspersonale i Aalborg kommune er stolte og glade for arbejdet. Hvis der bliver færre til at løfte opgaven, ved vi ikke, om det fortsætter. Vi har brug for, at vores kommune laver rammer, så vi kan gøre det, vi er uddannet og ansat til – nemlig at yde kvalificeret rehabiliterende hjælp med nærhed, ansvarlighed og respekt.

Læserbrevet blev bragt i Nordjyske 14. juni 2014