Tak for den faglige forskel du gør.

FOA og lokalpolitikere vil anerkende faglighed

I uge 46 er FOA Aalborg på arbejdspladsbesøg og denne gang sætter FOA fokus på medlemmernes faglige anerkendelse. Kort og godt ønsker FOA at sige medlemmerne tak for den store faglige indsats som de yder.

Kun 17 procent anerkendes for deres fag

FOAs medlemsgrupper vurderer, at de sjældent bliver anerkendt for deres arbejde. Det er ikke godt for selvværdet og kan måske afholde unge fra at søge ind til typiske FOA-fag som social- og sundhedsassistent, portør, dagplejer, brandmand eller teknisk serviceleder.

Ifølge en nylig foretaget undersøgelse er det kun 17 procent af FOAs medlemmer som mener, at deres fag bliver tilstrækkeligt anerkendt af andre grupper i samfundet.* Det tal er påfaldende lille og derfor ønsker FOA at gøre en særlig indsats for at ændre befolkningens billede af FOAs medlemmer som dagligt gør en stor forskel.

Lokalpolitikere vil også gerne sige TAK
I FOA er der knap 70 faggrupper og det som kendetegner dem er, at de yder en stor faglig og menneskelig forskel i forhold til andre mennesker: i dagplejen, i hjemmeplejen, på plejehjemmene, på sygehusene, i børnehaver, på skoler, ved brandvæsnet og på private arbejdspladser. Den indsats vil FOA gerne sige tak for, og derfor er der arrangeret arbejdspladsbesøg sammen med FOAs tillidsvalgte.
I øvrigt er alle kommunalpolitikere inviteret og rigtig mange har sagt ja, fordi de ønsker at anerkende den store indsats som medlemmerne yder. Arbejdspladsbesøg med fokus på faglighed løber af stablen i de kommende uger, men særligt i uge 45 og 46 er der mange besøg.

”Det et stort problem, at blot 17 procent af medlemmerne føler, at de bliver værdsat i faget. Det kan vi ikke være bekendt og det vil FOA meget gerne ændre”, understreger FOAs næstformand Pia Pedersen. Heldigvis ved 79 procent af medlemmerne, at FOA som fagforening helt eller delvist arbejder for at skaffe anerkendelse af medlemmernes fag.* Det er positivt, at mange medlemmer ved, at FOA arbejder hårdt for medlemmernes faglighed og anerkendelse. Det har FOA arbejdet for de seneste mange år, da det er en del af de løfter som fagforeningen lover at indfri, når man er medlem.

FOA understøtter faglig udvikling

En af de måder FOA understøtter den faglige udvikling på, er bl.a. ved at tilbyde personlige samtaler om uddannelse. Hvis du vil videreuddanne dig, så kan FOA bl.a. fortælle hvilke muligheder der er for at søge penge hjem til deltagerbetaling, befordring og kursusrelevante materialer. Derudover yder FOA indflydelse på de uddannelsesinstitutioner, hvor FOAs medlemmer uddanner sig eller opkvalificerer sig – det gælder f.eks. SOSU Nord og AMU Nordjylland.

I FOA Aalborg arrangerer vi desuden mange kurser og foredrag af faglig karakter. Derudover er der faglige og tværfaglige netværk blandt FOAs medlemmer, som er med til at understøtte medlemmernes videndeling og faglighed.
Det sidste år har FOA Aalborg udbudt cirka 120 faglige aktiviteter som eksempelvis har været løncafé, faglige foredrag om stress, depression eller psykisk syge på jobbet eller kursus i NADA eller eksamensangst.

* Kilde: ”Arbejdsliv og Politik set i et Lønmodtagerperspektiv APL – Carma, Aalborg Universitet”