P4 Nordjylland på besøg på Solgården i Fjerritslev.
P4 Morgen sendte fra Plejecenteret Solgården i Fjerritslev, hvor fokus var anerkendelse af FOAs medlemmer.

FOA-tr: Brug for mere anerkendelse

Solgården i Fjerritslev: ”Hvornår har du sidst sagt til hjemmehjælperen, portøren eller social- og sundhedsassistenten, at de gør et godt stykke arbejde?” sådan indledte P4 Nordjylland morgenudsendelsen fra Plejecenteret Solgården i Fjerritslev.

P4 satte fokus på en ny LO-undersøgelse, som viser, at blot 17 procent af FOAs medlemmer føler, at de bliver anerkendt i samfundet. Tillidsrepræsentant Lotte Berthelsen kunne overfor journalisten fra P4 bekræfte, at der er brug for endnu mere anerkendelse til både assistenter og hjælpere. ”Mange tror, at vi kun ”tørrer røv”, men social- og sundhedsassistenter er også uddannet til at håndtere medicin og have lægekontakt. Det er der desværre mange som ikke ved”. Lotte fortæller også FOAs udsendte, at en ny APV på Solgården viser, at flere af kollegerne efterspørger mere anerkendelse. Nogle ansatte tilkendegiver, at de bliver anerkendt mens andre føler sig oversete. Lotte er stolt af sit fag, men møder ofte holdningen, at ”SOSU – det er da noget alle kan blive”. Det er ikke rart, når andre ser ned på mit fag, siger Lotte som har taget uddannelse af lyst og bestemt ikke for lønnens skyld.

Tillidsrepræsentant på Solgaarden Lotte Berthelsen

Social- og sundhedsassistent Lotte Berthelsen, tillidsrepræsentant på Solgården i Fjerritslev.

Anerkendelse styrker arbejdsmiljøet

Faglig sekretær Anne-Grethe Sveistrup understreger, at der i høj grad er brug for mere anerkendelse på FOAs arbejdspladser. ”De laver et fantastisk stort stykke fagligt arbejde i hverdagen, og de har behov for anerkendelse lige som alle andre ansatte i samfundet. Anerkendelse er med til at styrke arbejdsmiljøet og livskvaliteten.” FOAs medlemmer sætter en stor ære i at bruge deres faglighed, men mange oplever, at de må gå på kompromis med fagligheden på grund af arbejdspres. Trods svære vilkår for at levere faglighed, så lykkes det mange steder. I FOA håber vi, at kampagnen kan være med til at sætte fokus på, hvor vigtigt det er at anerkende medlemmernes faglige kunnen.

Marian Sørensen - Jonna-Faarbæk og Anne-Grethe-Sveistrup på Solgården i Fjerritslev.

Social- og sundhedsassistenterne: Marian Sørensen og Jonna-Faarbæk i snak med faglig sekretær fra FOA, Anne-Grethe-Sveistrup.

Sparring og glade pårørende giver energi

På Solgården er der også medarbejdere som tilkendegiver, at de i høj grad bliver anerkendt for det de gør. Social- og sundhedsassistent Jonna Faarbæk fortæller: ”Vi er blevet bedre til at fortælle hvad vi gør.” og det betyder, at mennesker udenfor plejehjemmets vægge også ved hvad det vil sige at arbejde med mennesker på et plejehjem. Marian Sørensen som er social- og sundhedsassistent understreger, at det er vigtigt, at de fortsat er gode til at sparre med hinanden og på den måde trækker på hinandens faglige kompetencer. De tilføjer, at det også er rart at møde glade pårørende, det kan give ekstra energi i hverdagen.