Unge fra Aalborg i Forbundshuset.

Unges juletur udmærkede sig ved netværk og hygge

Fra Aalborg til København
En tidlig morgen i december mødes 25 FOA-medlemmer under 31 år for at tage på juletur til København. På turen skal vi besøge FOAs forbundshus og en tur i Tivoli.

Det regner, og det er mørkt og koldt. Vinterfrakkerne er på, og huerne er trukket godt ned over ørerne. Vi kommer om bord på bussen og får sat os til rette. På trods af det tidlige tidspunkt er humøret højt, og snakken går som en flittig summen igennem bussen. Da vi er godt på vej ned igennem Jylland, bliver der serveret morgenmad, og der breder sig en duft af kaffe. Mætte og varme tager flere en lur, og energiniveauet i bussen stilnes for en stund.

Faglighed og netværk på tværs af fag
De fleste kender nogen, mens andre er taget af sted alene. Én af dem er social- og sundhedsassistent Pia Lykke Lind. ”Jeg er taget med for at udvide mit netværk. Jeg er arbejdssøgende, og i vores fag er det tit netværket, der fungerer,” siger hun.

At netværke er der rig mulighed for, og fordi deltagerne repræsenterer tre forskellige faggrupper, social- og sundhedshjælper, social- og sundhedsassistent og pædagogisk assistent, er det oplagt at udveksle ideer på tværs af fagene. Og det er netop, hvad der sker, da vi ved middagstid har nået vores destination og har indfundet os i FOAs forbundshus på Staunings Plads i Indre København.

Gruppefoto af unge fra Aalborg.

Gruppefoto af Aalborg unge i København

Besøg i Forbundshuset
Vi bliver budt velkommen af ungdomskonsulent Dorte Dyrholm Pedersen, der kort fortæller om FOA, hvorefter vi har en åben diskussion omkring vores motivation for at gå ind i social- og sundheds- og pædagogisk assistent-fagene. Der er bred enighed om, at det handler om omsorg, mennesker og om at gøre en forskel. Efterfølgende fokuserer vi på udfordringer på arbejdspladsen, og der diskuteres i grupper og i plenum. Det er især emnerne anerkendelse, manglende hænder, status og travlhed på arbejdspladserne, der diskuteres.

Næstformand for den centrale social- og sundhedssektor, Torben Hollmann, kommer også på banen. Han fortæller blandt andet om FOA som organisation og om de forhandlinger, der foregår i forbindelse med vedtagelse af en ny overenskomst.

Sidst på eftermiddagen forlader vi forbundshuset og begiver os til fods mod Tivoli.

Aalborg-unge i Tivoli.

FOA Aalborg-unge i Tivoli

Tivoli, shopping og FOA-quiz
I Tivoli er der ”fri leg”. Nogen prøver forlystelser, nogen shopper souvenirs i de små boder, mens andre går til julekoncert med Tivoli-Garden. Kulden har for alvor bidt sig fast, og det er med røde næser og trætte ben, at vi alle først på aftenen indfinder os i bussen mod Aalborg.

Efter aftensmad i bussen, bliver der quizzet. Quizzen udfordrer deltagerne i forskellige FOA-relaterede spørgsmål, og besvarelserne er gode. Der kommer positive tilbagemeldinger på turen fra deltagerne. ”Jeg fik øjnene op for, at det er muligt for unge at engagere sig inden for FOA, og jeg kunne godt finde på at tage med på ungdomslandsmødet næste år. Det er fedt, at vi unge har noget at skulle have sagt,” siger social- og sundhedsassistent Charlotte Klemm Evers og fortsætter – ”Det har været en god tur. Det har været hyggeligt, og jeg har mødt en masse nye mennesker på min egen alder.”

Da bussen ankommer til Aalborg ved midnatstid er alle trætte og parate til at komme hjem. Flere skal op på arbejde dagen efter. Men det er det værd. Vi er alle blevet en god oplevelse rigere - både fagligt og socialt. (Af Mette Edelved Petersen på vegne af FOA Aalborgs Ungdomsnetværk)

Vil du være med?
Har du lyst til at være en del af FOA Aalborgs ungdomsnetværk, så er du meget velkommen til at kontakte Anne Ulstrup Nielsen i FOA Aalborg.