FOA: Venstre nedprioriterer velfærden

I starten af juni indgik den nye venstremindretalsregering en aftale med kommunerne om de økonomiske rammer, der skal gælde de næste fire år. En vigtig del af aftalen er det såkaldte omprioriteringsbidrag.

Omprioriteringsbidraget går kort fortalt ud på, at kommunerne skal betale et bidrag af deres samlede budget på 1 procent de næste 4 år. Det svarer til 2,4 mia. kroner om året. Det er næsten 10 mia. kroner over en fireårig periode.

Men hvorfor kalder de det omprioriteringsbidrag? Skal vi ikke bare kalde en skovl for en skovl. Der er tale om et NEDprioriteringsbidrag. Nedprioritering af vores børn, vores ældre, vores syge og handicappede. For aftalen vil komme til at betyde færre varme hænder. Der vil blive mindre tid og overskud til den enkelte borger – til gamle Fru Jensen på plejehjemmet og til lille Emil i børnehaven. De er simpelthen blevet nedprioriteret af Venstre. Og ja, egentlig også af Dansk Folkeparti, der ellers altid har travlt med at føre sig frem som de ældres store beskytter. Og af Socialdemokraterne, der under valgkampen talte om offentlig vækst og talte Løkkes nulvækst imod. Nu hjælper de ham så med at gennemføre minusvækst i kommunerne! Men det er politik. Hvad med konsekvenserne?

AE-rådet har haft gang i lommeregneren og regnet sig frem til, at aftalen vil komme til at betyde knap 4.500 færre kommunalt ansatte allerede i 2016. Især FOA's medlemmer bliver hårdt ramt med omkring 1.100 færre ansatte. På længere sigt opererer vi med helt andre og voldsommere tal. For i 2019 - hen over en fireårig periode - vil der være næsten 20.000 færre sæt hænder til at sikre velfærden ude i kommunerne. Også her er det FOA's medlemmer, som forventes at blive hårdest ramt med omkring 4.500 færre ansatte til at sørge for vores gamle og syge. Det kommer til at kunne mærkes ude i de i forvejen pressede kommuner, der allerede fra 2013-2014 har skåret udgifterne pr. borger over 65 år med 3 procent.

I Aalborg kommune blev der sidste år fyret 130 sæt varme hænder i ældreplejen. Oven i dette vil kommunen nu også blive ramt af Venstre-regeringens NEDprioriteringsbidrag, der i 2019 vil betyde 167 færre sæt FOA-hænder i Aalborg kommune. Også en kommune som Jammerbugt, der fra 2013-2014 har reduceret udgifterne pr. ældre borger med 10 procent, vil blive hårdt ramt af Venstres NEDprioriteringsbidrag.

Men en ting er tal og statistik, noget andet de konsekvenser, som mennesker af kød og blod mærker som konsekvens af de evindelige nedskæringer. Nedskæringerne og nedprioriteringen af velfærden vil komme til at betyde, at mange danskere vil få et dårligere liv. Og som vi har set så ofte før det seneste årti eller to, er det de svageste i samfundet, som må holde for. Det kan vi ikke være bekendt.

Jeg er med på, at vi har været presset på økonomien de seneste syv år, men spareiveren er gået for vidt. Og de rige har vist efterhånden fået de skattelettelser, de skal have. Så lad os prioritere velfærden nu. For FOA handler fremtidens velfærd grundlæggende om at sikre, udbygge og hele tiden udvikle den nuværende velfærdsmodel. Det drejer sig om at give muligheder for dem, der i udgangspunktet er svagere stillet. En stærk offentlig sektor med en høj grad af omfordeling og lighed for alle står centralt i FOA's bud på det gode samfund.

Senest redigeret den 13.08.2015 af Inge-Marie Krøier