Social- og sundhedshjælperen fortæller, at hun på mange måder er blevet kørt ned under gulvbrædderne af de krav som kommunen stillede til hende efter en svær sygdom med kræft.
Foto: Colourbox

Fleksjobber: 80.000 kroner for lidt udbetalt i sygedagpenge!

Et medlem, som har ønsket at være anonym*, fik hjælp i FOA, da kommunen fejlagtigt havde stoppet sygedagpengene. Social- og sundhedshjælperen var fuldtidsforsikret, men den ansatte havde fået udbetalt sygedagpenge som deltidsforsikret! Udover at medlemmet måtte kæmpe med kræftsygdom, måtte medlemmet også udkæmpe en kamp med kommunen som begik ikke blot én fejl, men flere. Tilliden til kommunen er efterhånden ret begrænset, og selvom den ansatte fik genoptaget udbetalingen og fik de for lidt udbetalte sygedagpenge, så er medlemmet blevet meget skeptisk. Faktisk kunne den ansatte aldrig finde på at gå alene til møde med kommunen, og social- og sundhedshjælperen fortæller vidt og bredt om de fejl, der er blevet begået, så andre i samme situation ikke risikerer at blive snydt.

Kontakt FOA tidligt i sygdomsforløbet

Desværre kommer mange FOA-medlemmer til kort, når de presses af kommunens sagsbehandler eller af jobkonsulenterne. Derfor lyder opfordringen, at alle ledige sygemeldte medlemmer kontakter FOA Aalborg, hvis de kaldes til møde om deres sygemelding. Ofte kan det godt betale sig, og i dette tilfælde drejede det sig om hele 80.000 kroner før skat.

Sygemeldt klarede pres fra jobcenter og sagsbehandler

Social- og sundhedshjælperen fortæller: ”Jeg blev på mange måder kørt ned under gulvbrædderne af de krav som kommunen stillede efter min svære sygdom med kræft.” De kemobehandlinger den sygdomsramte fik har givet medlemmet nogle varige følgevirkninger. Den kræftramte har blandt andet fået føleforstyrrelser i ben og fødder, og desuden sover social- og sundhedshjælperen dårligt om natten. Dertil kommer at hjælperen efter mange år i plejen har slidgigt i ryggen.

Heldigvis klarede jeg det psykiske pres – et pres som har gjort mig grådlabil,” fortæller social- og sundhedshjælperen efter perioder med massivt pres fra kommunens ansatte. I de to jobafklaringsforløb blev den ansatte flere gange presset til at raskmelde sig, så medarbejderen kunne stå til rådighed på fuld tid. ”Heldigvis stod jeg fast, da alt andet havde været uanstændigt, da jeg jo slet ikke kan arbejde i 37 timer,” fortæller social- og sundhedshjælperen med overbevisning. Indtil social- og sundhedshjælperen blev ramt af kræft har den ansatte altid har været en stabil arbejdskraft, og derfor er det ekstra hårdt at opleve, at de stiller spørgsmålstegn ved ens dømmekraft, siger medlemmet der er sidst i halvtredserne.

Kommunen: ”Der er behov for at optræne din arbejdsevne”

På det ene praktiksted arbejdede medarbejderen i tre timer tre dage om ugen, og det er langt fra det timetal som både jobkonsulenten og sagsbehandleren i kommunen havde sat næsen op efter.

Undervejs i det andet afklaringsforløb stoppede kommunen sygedagpengene, selvom det skulle være forlænget, da medlemmet ikke havde fået afklaret arbejdsevnen. Kommunen skrev:

”Ud fra en samlet vurdering af din sygedagpengesag, er der ingen indikation for, at din arbejdsevne er varig og væsentlig nedsat, og der vurderes således ikke at være behov for at afklare din arbejdsevne, men derimod vurderes der at være behov for at optræne din arbejdsevne.”

Den formulering kan undre, når det højeste timetal som social- og sundhedsassistenten har præsteret ligger et godt stykke under de 20 timer. Efter hver arbejdsdag måtte det syge medlem desuden hjem for at hvile sig et par timer, da hverdagen ellers ikke kunne hænge sammen.

Tilkendt fleksjob – men sat ned i ydelse

Undervejs i forløbet, som på mange måder virker surrealistisk, havde social- og sundhedshjælperen hele tiden på fornemmelsen at sagsbehandlerne blot ville sende problemet videre i systemet, så sagsbehandleren var fri for at tage sig af sagen. Da social- og sundhedshjælperen langt om længe fik tilkendt et fleksjob fik medlemmet den besked, at den udbetalte ydelse vil være lavere indtil hjælperen selv får fundet et fleksjob.

Umiddelbart efter afgørelsen om fleksjob stod social- og sundhedshjælperen i et akut problem angående ferie, og ville i kontakt med sagsbehandleren, men kommunens sagsbehandler besvarede hverken mail eller opkald. Netop den fornemmelse af at være til besvær, gjorde at FOA-medlemmet i den grad følte sig ugleset. Uanset hvor social- og sundhedshjælperen var eller hvad personen formåede at overkomme, så fornemmede hjælperen at alt var forkert, og det blev forventet at der blev præsteret langt mere end det var fysisk muligt. ”Den sag understreger endnu engang, at det kræver et helbred af stål og en pokkers stærk psyke at være syg, men jo før du henvender dig i FOA eller til tillidsrepræsentanten jo bedre kan vi hjælpe dig,” understreger næstformand i FOA Aalborg Pia Pedersen.

Læs mere om fleksjob

* Medlemmet har selv ønsket at være anonym, men FOA Aalborg kender medlemmets fulde identitet.