Sektorformand for Pædagogisk Sektor Jytte Christensen.

Rebild: FOA bakker op om forældre med børn i dagplejen

Demokratiet i Rebild kommunes dagpleje har haft ringe kår det seneste år - særligt fordi forældrebestyrelsen blev nedlagt i marts 2015 uden der er taget initiativ til at etablere en ny bestyrelse. Det er en tilsidesættelse af forældrenes rettigheder. Sagen er, at Rebild Kommune og embedsværket har fravalgt den største gruppe i de seneste høringsprocesser! Forældrene i dagplejen har været syltet og udelukket fra den demokratiske proces, hvilket er helt uacceptabelt.

I FOA mener vi, at det er vigtigt at bevare dagplejen som en samlet enhed med en central leder for hele dagplejen og med direkte reference til børne- og ungechefen. Det synspunkt vinder tilsyneladende ikke gehør hos BUPL Nordjylland (Nordjyske 280116). Det kan undre, at BUPL blander sig når forældre og ansatte tilknyttet dagplejen ytrer sig om, hvad de mener, er bedst for de børn de har i dagplejen. Det gør de ved at omtale den foreslåede strukturmæssige omlægning af dagplejen i Rebild Kommune, som den rigtige løsning. Er der mon problemer med børnetallet i institutionerne?

FOA Aalborg og dagplejen i Rebild Kommune siger ja til tværfagligt samarbejde. Men FOA Aalborg mener, at det bør være i hvert sit dagtilbud - med de kvaliteter og den faglighed som hvert pasningstilbud har.

Vi ønsker ikke mudderkast, men må tage til genmæle, når BUPL skriver at dagplejen får løn for tomme pladser – det er noget sludder. Dagplejerne får fuldtidsløn for fuldtidsarbejde - nøjagtig som på andre arbejdspladser – det er uafhængigt af antallet af børn. Pædagoger trækkes jo heller ikke i løn, hvis der ikke er fyldt op med børn i institutionen i en kortere periode.

FOA Aalborg deler til fulde forældrenes bekymring for den fremtidige struktur, hvis processen ender med en decentralisering af dagplejen.