I Nibe inspirerer naturdagplejerne hinanden
Naturdagplejerne i Nibe foran et af de nye telte som Theodorafonden har støttet.

I Nibe inspirerer naturdagplejerne hinanden

Ved et arrangement i Nibe anlæg var ti naturdagplejere samlet om endnu en naturoplevelse sammen med børnene. De havde lavet arrangementet for at synliggøre de initiativer, som naturdagplejerne hele tiden engagerer sig i. ”Det er ikke nogen hemmelighed, at vi er presset af børnetallet,” siger naturdagplejer Birthe Bach.

Dagplejer Bente Ullits foran naturdagplejernes nye telt.

Der var ingen tvivl om, at de alle var stolte over arrangementet, og selvom der ikke var varmt hyggede de sig og børnene var glade. Børnenes bedsteforældre var også inviteret denne dag, og alle kunne få smagsprøver på den sammenkogte ret, som de havde tilberedt over bål.

Naturdagplejer, Bente Bach serverer mad over bål i Nibe Anlæg.

Tilpas aktiviteterne til børnene
Birthe fortæller, at fællesskabet med de øvrige naturdagplejere betyder alt: ”Vi inspirerer hinanden til at bruge naturen, og det er væsentligt at finde på aktiviteter som ikke koster ret meget. Det som er i fokus er, at vi og børnene bruger kroppen, da vi ved, at motorik er af afgørende betydning - både for os og for børnene.”

Hun indrømmer, at det indimellem kan det være svært at blive ved med at generere nye ideer, og så er det godt, at vi har hinanden, fortæller Birthe. Hun og de øvrige dagplejere gør meget for at ideerne hele tiden bliver holdt på et niveau, hvor børnene kan være med. Kunsten for naturdagplejerne er, at de skal blive ved med at finde på og samtidig gøre det spændende for dagplejebørnene og selv holde gejsten oppe.

Læreplaner og fornyede certificeringer
Hvert år skal dagplejerne dokumentere det de gør med børnene, og det er ikke kun læreplaner som skal udarbejdes. De skal hvert år lave planer for deres hverv som naturdagplejere for at bibeholde certificeringen som naturdagplejere. Det er nu tredje gang at de ti naturdagplejere i Nibe har fået fornyet deres certifikater. De skal blandt andet dokumentere hvad de gør for at give børnene mulighed for at lære, hvor tingene kommer fra, og for at få sig rørt, fortæller Bente Ullits.

Naturdagplejer, Bente Bach og med barn i dagplejen.

Telt er afgørende for udendørs aktiviteter
Senest har naturdagplejerne søgt Theodorafonden og fået penge til telte. Det gør, at de kan være ude – selv når det regner. Det betyder, at de kan være i skoven en hel dag, og det er afgørende for planlægningen af aktiviteter, at de kan bruge en hel dag uden at skulle gå hjem midt på dagen.
Hvis Birthe skal komme med et godt råd til andre dagplejere er det, at de først og fremmest skal anskaffe sig et telt. Det er det vigtigste redskab, for at man som gruppe kan komme i gang med endnu flere udendørs aktiviteter. Derudover er det vigtigt, at man som kolleger bliver gode til at finde ny inspiration til leg og læring. I Nibe gør de det, at de tager på fælles ture, hvor det kun er naturdagplejerne som er med, på den måde udvikler de nye ideer.

Godt med telt - men bedst når man husker at sætte forstærkende pløkker i, når det blæser!