I køkkenet på Gedsted Plejecenter
Birthe Ørsnes Larsen sammen med Susanne Fønns Bach i Køkkenet på Plejecenter Søndervang.
Foto: Inge-Marie Krøier

Mange udliciterer madlavningen men i Gedsted ansatte de en kok!

På Søndervang, som er et mindre plejecenter i den sydlige del af Vesthimmerland, har de ansat en kok. Kokken og køkkenpersonalet som var ansat i forvejen klarer madlavningen – meget ofte med hjælp fra de beboere som har lyst og overskud. Det mad-initiativ har vakt stor begejstring hos beboere, ansatte og pårørende. Beboer Tinne Buus siger kort og godt: ”Det er dejligt med hjemmelavet mad, og så ved vi hvad der er i maden, når vi selv har lavet den.”

Beboer Tinne Buus

Arbejdsmiljørepræsentant Susanne Fønss Bach fortæller, at køkkenet er med til at holde beboerne aktive med velkendte opgaver, og det er en af grundene til at de glæder sig over mad fra bunden i stedet for vakuum-mad. De har ansat en kok og har stadig det samme antal i plejen, fortæller social- og sundhedshjælperen. Maden til weekenden er klar om fredagen og det betyder, at plejepersonalet kan tage sig af de primære opgaver og ikke får ekstra opgaver i køkkenet. ”Vi keder os på ingen måde i plejen, men til en afveksling kan det også være spændende at hjælpe lidt til i køkkenet,” fortæller Susanne.

Oksekødsfyld til madpandekager - i køkkenet på Gedsted Plejecenter.

Oksekødsfyld med gulerødder og squash.

Smagen er afgørende
Den dag FOAs udsendte er i huset dufter det af mad, da de forbereder oksekødsfyld med revne gulerødder og squash til madpandekager. Fyldet smagte fortrinligt, og smagen er netop det som beboerne sætter stor pris på. Vakuum-mad står slet ikke mål med den hjemmelavede mad. ”Den mad havde ingen smag, og desuden var kartoflerne vandede,”  fortæller Anne Lise Jensen. Hun har selv været i branchen og sætter stor pris på, at hun kan hjælpe til med maden og på den måde gøre nytte. De har krydderurter i haven og et drivhus som også tilfører køkkenet lidt ekstra. Indimellem kan de være heldige at få græskar eller blommer fra de lokale, og så kan de ændre på menuen – noget der ikke var muligt tidligere, hvor menuen var fastlagt en måned af gangen.

Ingen ekstra omkostninger

Initiativet på madområdet blev sat i værk af kommunen, der igen ønskede at give beboerne mulighed for at nyde mad lavet fra bunden. Susanne fortæller, at kommunen var på udkig efter et plejehjem, hvor køkkenet var klar til brug. Det var det hos os og så ville de undersøge, om det var rentabelt at ansætte en kok uden at det påvirker normeringen i plejen. Leder Anette Jakobsen forsikrer at det er rentabelt. Der er ikke tilført projektet ekstra midler og efter målinger fra boligkontoret og økonomiafdelingens gennemgang af regnskabet, viser det at omkostningerne for opvarmning af mad fra Det Danske Madhus kontra det at lave mad fra bunden er lavere.

Formanden for sundhedsudvalget i Vesthimmerland Palle Jensen (A) udtaler, at han meget gerne vil have maden tilbage på centrene. Han fortæller, at hele sundhedsudvalget ønsker maden tilbage på centrene, men det forudsætter at det er udgiftsneutralt. ”Det drejer sig ikke kun om maden og duften af mad. For mig har det også stor betydning, at vi kan få lov til at beholde arbejdspladserne i kommunen,”  understreger udvalgsformanden. Den udtalelse er FOA Aalborgs næstformand, Pia Pedersen meget enig i og roser kommunens initiativ.

Anne Lise Jensen og Susanne Fønss Bach på Gedsted Plejecenter

Beboer Anne Lise Jensen og social- og sundhedshjælper Susanne Fønss Bach.

De fik mig til at gå igen

”Fortæl politikerne, at vi vil beholde plejehjemmet, da de behandler os rigtig godt,” siger Anne Lise og fortæller at hun havde ligget i respirator i fire måneder, da hun ankom til stedet. På Søndervang fik personalet hende på fode igen og takket være genoptræningen kan Anne Lise gå igen. Hun har også fået så mange kræfter, at hun kan hjælpe til i køkkenet. ”Selvfølgelig har det også betydning, at jeg havde vilje og lyst til at komme op at gå igen,” siger Anne Lise med stor overbevisning. Social- og sundhedshjælper, Susanne Fønss Bach er glad for at høre, at hun roser genoptræningen på stedet – og hun håber, at roserne når frem til politikerne, der snart skal lægge budget for det kommende år og evaluere mad-projektet på Plejecenter Søndervang.

Blomster og god mad

Beboer Tinne Buus mener, at alle plejehjem skulle ansætte en kok. Hun fortæller, at kokken er rigtig gode til at udnytte resterne, så selv de bliver velsmagende. Tinne vil nødigt betale ekstra for den gode mad, men hvis det gør, at de kan undgå vakuumpakket mad, ja så spæder hun gerne en smule til. Udover en tjans i køkkenet ser Tinne det som hendes opgave at hente blomster i haven, så der altid er friske buketter på alle borde.

Susanne Fønss Bach i haven på Gedsted Plejecenter

Susanne i haven, hvor Tinne henter blomster til hele Søndervang.

Hjemmelavet mad er Win Win
Susanne siger at duft, smag og god ernæring og beboernes involvering er blandt de bedste argumenter for at beholde madlavningen på Søndervang. Vi leverer kvalitetsmad og det har været med til at øge beboernes velbefindende. Maden har medført mange sidegevinster som har påvirket arbejdspladsen positivt. De kan eksempelvis lettere sætte ind, hvis der er noget mad som de undervægtige særligt sætter pris på.

"Mit største ønske er, at vi kan fortsætte med at lave mad fra bunden når projektet stopper og gerne få det implementeret på de andre plejecentre i kommunen,” siger Susanne Fønss Bach.

Trivselssamtaler med beboerne har også fået et nyt fokus, da rehabilitering ikke kun handler om træning, men også om at give beboerne indflydelse på deres eget liv. Her taler de om hvordan de kan styrke kroppen eller øge vægten, hvis de har tabt sig. Endelige kan de også gå til hånde i køkkenet og det er en ny måde at vedligeholde og styrke fysikken på.

Maden sætter også gang i snakken og det sker ikke så sjældent, at beboerne giver gode råd til køkkenpersonalet. Nøjagtig som vejret, så er maden noget vi taler om, og sådan er det også på Søndervang. Der skal ikke herske tvivl om, at de siger til, hvis der er noget de ikke kan lide og de er også selv klar over, at det kræver en positiv indstilling og en indsats, hvis de skal holde kroppen i gang, fortæller Susanne der ser det som et utrolig spændende projekt at være med i.

Senest redigeret den 18.08.2016