Unge til innovationsworkshop
150 studerende fra SOSU Nord, Tech College, AAU og UCN var til inovationsworkshop om ny teknologi.

Også FOA-elever tilfører viden og erfaring til ny velfærdsteknologi

Spændende at følge om eleverne kan være med til at bidrage til øget livskvalitet for borgere.

150 elever og studerende fra SOSU Nord, Tech College, AAU og UCN var for tredje år i træk samlet til innovationsworkshoppen Welfare Cluster i april måned. Her kunne de videndele og komme med tværfaglige idéer, som skal være med til at afhjælpe fremtidens udfordringer og skabe værdi for borgere med alzheimers, diabetes eller parkinson.

Uddannelserne repræsenterede faggrupper inden for både teknologi, sundhed, IT og design, og formålet med Welfare Cluster er netop, at eleverne skal lære af hinanden og tænke på tværs af faggrænser, så de bedre kan samarbejde, når de mødes i deres fremtidige arbejdsliv.

FOA hilser tværfaglighed velkommen
I FOA Aalborg ser vi det initiativ som en åbning for social- og sundhedspersonalets særlige erfaring, indsigt og kompetencer. Udvikler akademikerne værktøjer, der skal benyttes af basispersonalet er det af afgørende betydning, at gøre brug af den viden som FOAs medlemmer har på området. De kan tilføre viden og erfaring til den velfærdsteknologi som er under udvikling.

”Hvis man anerkender hinandens ekspertiser og gør brug af al den tilgængelig viden, er vi i FOA overbevist om, at resultatet bliver brugbart. Vi hilser også det tværfaglige samarbejde velkommen og tror det kan være med til at øge samarbejdet ude på de enkelte arbejdspladser,” siger næstformand Pia Pedersen.

På selve dagen blev eleverne og de studerende inspireret af oplægsholdere, der repræsenterede Alzheimersforeningen, Diabetesforeningen og pårørende til Parkinson-ramte. Formålet med oplæggene var at give eleverne indblik i hvordan et liv med alzheimers, diabetes eller parkinson ser ud.

Afslutningen på Welfare Cluster bød på nogle spændende oplæg om ny teknologi: en bruser, et ur, en pilledispenser og forskellige apps var iblandt. Det er ideer som er med til at gøre hverdagen lettere for borgerne, og det bliver interessant at følge med i kommende idéer til produkter, services og processer, som i fremtiden kan være med til at bidrage til øget livskvalitet for borgere med de tre sygdomme.