Kort over de kommuner FOA Nordjylland dækker.
Det røde område viser de kommuner som FOA Nordjylland dækker - derudover eksisterer FOA Vendsyssel, FOA Frederikshavn og FOA Mariagerfjord.
Foto: Inge-Marie Krøier

FOA-sammenlægning uden hastværk

FOA Thisted-Morsø og FOA Aalborg hedder nu FOA Nordjylland

Sammenlægningen er glædelig, og vi arbejder ihærdigt på at samle de gode kræfter i de to afdelinger, som hver især kommer med faglig ekspertise og personlige styrker til fordel for FOAs medlemmer. På sigt vil FOA Nordjylland kunne frigive ressourcer til medlemsrettede opgaver - blandt andet ved at undgå dobbeltarbejde ved eksempelvis forhandlinger i Region Nordjylland.

Mange spørgsmål fra jer medlemmer

Efter mandagens ekstraordinære generalforsamling, hvor FOA Nordjylland blev en realitet, mødes ansatte og valgte dagligt af spørgsmål som retter sig mod de praktiske udfordringer der naturligt melder sig:

• Bliver det anderledes for mig at være medlem i FOA Nordjylland?

• Hvornår ændres brevpapiret?

• Hvilke valgte har hvilke ansvarsområder?

• Får FOA Nordjylland nyt telefonnummer?

• Skal FOA Nordjylland have en ny fælles hjemmeside?

• Kan medlemmer fra Thisted og Morsø tilmelde sig alle aktiviteter i Aalborg og omvendt?

• Bliver der en fælles Facebook-side?

Til de mange spørgsmål udtaler formand Kristian Gaardsøe: ”En sammenlægning tager tid, og der kommer ikke til at ske store omvæltninger hverken internt eller eksternt i de første uger.”

Faglige opgaver skal også klares

Den kommende uge er de politisk valgte i FOA Nordjylland på turné i kommuner og region, hvor de holder nytårskure med de tillidsvalgte og lokalpolitikerne. Derudover mødes den samlede politiske ledelse for første gang til møde den 27. januar og i marts måned er der møde i repræsentantskabet – et repræsentantskab som består af de to tidligere bestyrelser i henholdsvis FOA Thisted-Morsø og FOA Aalborg. Der er på ingen måde stille i den nye afdeling som stadig har to fagforeningshuse – i både Thisted og i Aalborg. Der er fortsat mange faglige opgaver som dagligt skal varetages uanset sammenlægning eller ej.

Derfor vil overgangen foregå i et tempo, som vil tage højde for at FOA-medlemmer, ansatte og politisk valgte kan følge med. ”Vi er fuldt ud bevidste om, at to kulturer skal køres sammen både internt og eksternt og den proces skal ikke forhastes, men modsat er vi også indstillet på, at processen ikke skal forhales,” understreger Kristian Gaardsøe som nu er formand for FOA Nordjylland.

På hjemmesiden og i nyhedsbrevet kan du holde dig orienteret om de forandringer, som kommer til at betyde noget for dig.

Fakta om FOA Nordjylland

• Antal medlemmer fra FOA Thisted-Morsø: 2.776*
  • Erhvervsaktive medlemmer: 2.047*
  • Kommuner: Thisted & Morsø
  • Antal medlemmer fra FOA Aalborg: 11.743*
  • Erhvervsaktive medlemmer: 9.178*
  • Kommuner: Jammerbugt, Vesthimmerland, Rebild & Aalborg
  • Antal medlemmer i det nye FOA Nordjylland: 14.519*

* Tallene er pr. 31.12.16.