Ekstraordinær generalforsamling 23. januar 2017 i Vejgaardhallen.
Tilmeld dig generalforsamlingen ved at klikke på dirigentklokken ovenfor.

FOA vil skabe stabilitet med ekstraordinær generalforsamling

Tag stilling og mød op til ekstraordinær generalforsamling 23. januar 2017.

FOA Aalborgs afdelingsbestyrelse har netop indkaldt til ekstraordinær generalforsamling for at styrke muskelkraften, og for at give FOA Aalborg, FOA Thisted-Morsø og sektorerne arbejdsro.

På nuværende tidspunkt har ca. 750 medlemmer via underskrifter tilkendegivet, at de ønsker en ny afstemning. Derudover mener FOA-formand Kristian Gaardsøe, at en ekstraordinær generalforsamling vil genoprette arbejdsroen i de to lokalafdelinger – noget som er afgørende for en fortsat stabil drift af fagforeningen. ”Bekymringerne for arbejdsroen og sektorernes snarlige generalforsamlinger har været de afgørende argumenter for, at vi i afdelingsbestyrelsen har truffet beslutning om en ekstraordinær generalforsamling den 23. januar 2017,” fortæller Kristian Gaardsøe.

Arbejdsro og god proces for sektorerne
Arbejdsroen har bl.a. haft svære vilkår, fordi grupper af tillidsvalgte og andre bekymrede FOA-medlemmer har presset på for at få en ny mulighed for at tage stilling til sammenlægningen. Det bekymrer afdelingsbestyrelsen, at sektorerne og særligt den pædagogiske sektor kun har kort tid til ordinære generalforsamling, hvor sektorens medlemmer står overfor valg af ny sektorformand. Med en ekstraordinær generalforsamling i januar, giver den pædagogisk sektor mulighed for at få en god proces op til sektorens generalforsamling 7. marts 2017. Derudover giver det afdelingsbestyrelsen tid til at blive klar med lovforslag og indstillinger på valg til afdelingsgeneralforsamlingen 25. april 2017.

FOA var for dårlige til at sælge varen
Flere mener at FOA Aalborg har været alt for dårlige til at fortælle om de gode argumenter for en sammenlægning. Kristian Gaardsøe indrømmer, at FOA Aalborg forud for generalforsamlingen i november 2016 ikke var gode nok til at fortælle om de bedste argumenter for en sammenlægning. Det vil FOA Aalborg forsøge at råde bod på frem til 23. januar 2017.

Argumenter for en sammenlægning
Nogle af de bedste argumenter ifølge formanden er, at ekspertisen og kompetencerne kommer til at arbejde til fordel for alle FOA-medlemmer. Bliver det et JA, vil de to afdelinger fortsat arbejde med at frigive ressourcer til medlemsrettede opgaver – bl.a. ved at undgå dobbeltarbejde. En sammenlægning vil også imødekomme en vigende økonomi set i lyset af 300 færre medlemmer i 2016.

En sammenlægning gør det fortsat muligt at bibeholde to fagforeningshuse – et i Thisted og et i Aalborg. Derudover fastholdes det nuværende kontingent, og på sigt vil der være en reduktion af politisk valgte fra 14 politikere til 9 politikere. Desuden bevares de tre sektorområder: social- og sundhedsområdet, det pædagogiske område og serviceområdet. Endelig skal tillidsrepræsentanterne i kommunenetværk danne grundlag for det nye FOA Nordjylland, og fagligheden skal varetages af faggruppenetværkene.

Tag stilling og mød op
FOA Aalborg og alle medlemmer har hårdt brug for, at alle møder op for at tage stilling til sammenlægningen. Derfor er det nu, at du skal sætte kryds i kalenderen og møde op den 23. januar 2017 til ekstraordinær generalforsamling. Hvis du vil deltage i spisning eller transporteres i bus skal du tilmelde dig her:

Tilmelding til spisning og evt. buskørsel

Lagt på den 10.01.2017

Senest redigeret den 16.01.2017 af imks024@foa.dk