Vi kæmper for dit værd - også lønmæssigt

FOA ønsker at øge lønnen for de lavstlønnede og skabe mere ligeløn med et specifikt fokus på de grupper, som FOA repræsenterer.

Løngabet mellem lavt- og højtlønnede er vokset. FOA kæmper for retfærdige lønstigninger til lavtlønnede og hvis du vil tjekke lønudviklingen for dit eget fag og være en del af kampagnen, skal du klikke her:

www.retfærdigløn.dk/

Målet er at øge omverdenens anerkendelse af din og dine kollegers faglighed og sikre jer bedre lønstigninger. Som der ser ud i dag - er det lønmæssigt "De højtlønnede der scorer, de lavtlønnede som taber." Så kort kan man opgøre baggrunden for FOAs overenskomstkampagne 'Det du er værd'.

Anerkendelsen starter hos os selv
Du og dine kolleger kan være med til at gøre kampagnen til en succes. Det kan I gøre ved at lave små simple anerkendelses videoer, hvor I fortæller om værdien af det arbejde, som en anden FOA-faggruppe gør hver dag. Vel at mærke et FOA-medlem fra en anden faggruppe end jeres egen. Filosofien er, at anerkendelsen må starte hos os selv. Også hos dig. Så tænd din mobil, vend kameraet mod dig selv og fortæl om værdien af det arbejde som et FOA-medlem, fra en anden faggruppe end din egen, gør hver dag.

Sådan gør du
Vælg den faggruppe, som du gerne vil sige noget rosende om, f.eks. portører, husassistenter, social- og sundhedshjælpere, brandmænd eller pædagogiske assistenter. Det behøver ikke være en gruppe, du arbejder sammen med.

Du skal kun sige noget i 30 sek. – ellers bliver det alt for langt:

Et eksempel – men ellers se de videoer som allerede ligger på sitet.

”Hej, Jeg hedder Signe, jeg vil gerne rose pædagogiske assistenter fordi, de altid er der for mine børn, når jeg skal på arbejde. De trøster dem, når de falder og slår knæet, finder lige yndlingslegetøjet – når de ikke vil slippe mor om morgenen. Tak for det!”.

Det er ikke vigtigt om filmen er optaget uden eller indenfor – eller om dit hår sidder perfekt. Det vigtige er, at du siger noget positivt om en af FOAs faggrupper. Men altså ikke din egen.

Når filmen er optaget, så sender du den bare tilbage til film@foa.dk . Så kan den komme med på FOAs kampagne site: www.foa.dk/detduerværd

Har du svært ved at sende videofilen så brug programmet: www.wetransfer.com

Husk, at det handler om faggruppen og ikke et konkret medlem, du kender. Og det gør ikke noget, hvis du ikke har konkret erfaring med faggruppens arbejde. Lige nu handler det om at sætte en bevægelse i gang. Og den starter her og nu.  Med dig. Og dine pæne ord om en FOA-faggruppe, der – ligesom du selv - fortjener at få det de er værd: Vi kæmper for, det du er værd