Aalborg Universitetshospital: Elevansvarlig klædt på til arbejdet med elever
Social- og sundhedsassistent Betina Busk Jensen har netop været med i et spændende uddannelsesfor-løb på UCN, og senest bestået akademimodulet Pædagogik og kommunikation.
Af: Inge-Marie Krøier
Pædagogik og kommunikation
Social- og sundhedsassistent Betina Busk Jensen har netop været med i et spændende uddannelsesforløb på UCN, og senest bestået akademimodulet Pædagogik og kommunikation. Til dagligt arbejder hun på ortopædkirurgisk afdeling (O2), hvor hun, udover de normale arbejdsfunktioner, fungerer som ansvarlig praktikvejleder, og det er i kraft af det hverv, at hun har fået bevilliget uddannelsen.
Refleksive elever tak
Betina taler meget begejstret om forløbet, og kan hun få bevilliget flere moduler, så er hun klar, da det har givet hende rigtig mange brugbare værktøjer. Hendes eksamensopgave bestod af en række refleksionsspørgsmål som er udarbejdet til brug som en slags ”før-vejledning”, men kan nemt anvendes både før, under og efter vejledningen. Hendes opgave har haft fokus på forudgående vejledning inden eleven møder patienten. Betina har arbejdet med læringsmiljø og hvordan læringsprocesser opstår, samt hvordan hun som vejleder via kommunikation, refleksion og en anerkendende tilgang, bedst kan støtte og vejlede elever. Målet er, at de skal bibringe elever mere viden, ved aktivt at arbejde med at bevidstgøre eleverne om hvor de mangler viden. Det skal give elevvejlederne viden om, hvor eleven er i læringsprocessen, da eleven ved for store krav bliver usikre og trækker sig tilbage, og ved for få krav ikke opnår ny viden.
Hjælp til forberedelsen
Spørgsmålene skal være med til at få social- og sundhedselever til at reflektere over den opgave, de netop er i gang med. De er udarbejdet som et aktivt og et let anvendeligt redskab til netop at pejle sig ind på, hvor eleven er i sin læringsproces, ved at hjælpe hende med at reflektere over en given situation. Det kan ske inden mødet, så eleven ved om hun har de rette forudsætninger eller bedst kan forberede sig inden en given situation hun skal håndtere. Det kan også få eleven til at overveje, hvorfor hun handlede som hun gjorde. Spørgsmålene skulle gerne give vejleder et aktivt redskab til vejledningssamtalerne, til refleksion og kommunikation med en anerkendende tilgang og være med til at øge det faglige niveau og ikke mindst patientsikkerheden.
Læsning og opgaveskrivning
Betina indrømmer, at hun i begyndelsen af uddannelsesforløbet var meget fokuseret på tilegnelse af ny viden. Hun brugte de første tre til fire uger på at læse, og de måtte igennem en del læsestof undervejs. Herefter var der fokus på projektskrivning, og den primære opgave var at inddrage både teori og praksis. Betina skulle stille en opgave i form af en problemformulering, finde løsningsforslag og underbygge med teori. Den femten sider lange opgave var teoretisk men også praktisk, og til eksamen skulle hun se opgaven fra nye synsvinkler. Til eksamen kom Betina med en beskrivelse af, hvordan hun fremadrettet vil indarbejde elev-spørgsmålene i arbejdet med eleverne. Det lykkedes til fulde for social- og sundhedsassistenten, som efter en overbevisende fremlæggelse endte med et flot 12-tal. – Jeg har knoklet for resultatet, og derfor er det selvfølgelig dejlig, når der er valuta for pengene, indrømmer Betina med et stort smil.
Patienten i fokus
Holdet af elevvejledere kommer fra hele Region Nordjylland, og den kompetenceudvikling, som de har deltaget i, kommer ikke kun den enkelte til gode men også kollegerne og ikke mindst patienterne.
Betina fortæller, at hun efter mange års erfaring så den lille spørgeguide med refleksionsspørgsmål som en oplagt idé til projektet. Den kan især komme hende og eleverne til gode, når der er travlt – så hun ser den faktisk som en lille hjælp på vejen, hvis de ikke kan få fat i deres elevvejleder. Dén og Betinas nyerhvervede kompetencer synes at være af stor betydning for fagligheden og i sidste ende patientsikkerheden - alt i alt glæder hun sig over, at hun fik mulighed for kompetenceudvikling.