Hjemmehjælper Kim Hestehave
Hjemmehjælper Kim Hestehave har fået en ny tilgang til at agere, når han møder borgere med psykisk sygdom.
Foto: Inge-Marie Krøier

Fællestillidsrepræsentant: Vi kan meget og vil endnu mere…

Rengøringsenheden er med projekt Tidlig opsporing klædt på til at opfange tidlige signaler hos borgerne. I midten af januar var der fælles afslutning på projektet som har været undervejs i to år.

Til mødet, som blev holdt i FOA Nordjylland, var det tydeligt at opleve, at projektet i høj grad har udviklet kompetencerne blandt de ansatte i Rengøringsenheden i Hjemmeplejen Aalborg. De ansatte har alle modtaget undervisning i arbejdstiden, mens ledige har været ansat som afløsere i jobrotation. På den måde har afløserne prøvet faget af og ledelse og planlæggere har fået vagtplanerne til at hænge sammen, så alle kunne tilegne sig nye kompetencer.

Afslutning på projekt tidlig opsporing

Afslutning på projekt Tidlig Opsporing i FOA Nordjylland i Aalborg.

Opfang signaler
Projekt Tidlig opsporing har handlet om at klæde de ansatte på, så de ved, hvad de skal gøre, og hvem de skal kontakte, hvis de opfanger signaler om forandring hos en borger, det kunne eksempelvis være tegn på demens. ”Netop rehabiliteringshjælperuddannelsen har klædt medarbejderne på til opgaven, og alle aktører har gjort en indsats for, at det er lykkedes. Rådmanden og Ældre- og handicapudvalget har bidraget med en mindre pose penge, de ansatte har villet det og vikarerne har gjort det muligt,” forklarer næstformand Pia Pedersen til mødet i FOA Nordjylland. Endelig har planlæggerne og lederne fået vagtplanerne til at gå op, og AOF har sammen med 12 til 14 undervisere skabt den røde tråd, så de ansatte har fået den faglige viden de har brug for, når det gælder Tidlig opsporing.

Økonomi
Selve uddannelsen er stykket sammen af overenskomstmidler, som er indbetalt til Kompetencefonden. Via kompetencefondene kan kommunalt ansatte på FOAs overenskomstområder søge 25.000 kr. inden for en 12-måneders periode. Pengene skal bruges til efter- og videreuddannelse og kræver, at arbejdsgiveren medfinansierer 20% af det søgte beløb. Efter snak med flere af de ansatte er det tydeligt at mærke, at uddannelsen virkelig har flyttet noget for dem i hverdagen. Leder af rengøringsenheden Gert Jensen har roser til alle aktører i uddannelsesforløbet, og han hæfter sig særligt ved de flotte evalueringer. Det som glæder ham mest, er, at borgerne er blevet mere trygge, og at de i Rengøringsenheden har fået en dialog med udgangspunkt i den tidlige opsporing. 

Klædt på til at skrive en underretning
Fællestillidsrepræsentant Liselotte Kjærup-Nielsen har været med i Rengøringsenheden i mange år, og hun fortæller, at den positive udvikling for de ansatte i Rengøringsenheden særligt tog fart i 2014. Alle blev klædt på i dansk, matematik, sund livsstil og ergonomi. Herefter fik de sammen med hjemmeplejen uddannelse som tryghedsambassadører - et initiativ som blandt andet drejede sig om at tryghedsvurdere borgernes hjem. Det handlede blandt andet om undervisning i at forebygge faldulykker og mestre førstehjælp og brandslukning. Hun fortæller, at de i høj grad har brugt den nye viden. Også de seneste uddannelsesinitiativer finder hun relevante – både projekt Bedre til ord tal og it, hvor alle i Rengøringsenheden blev screenet og undervist i dansk og matematik og projekt Tidlig opsporing, hvor alle er klædt på til at skrive en underretning, hvis der eksempelvis er sket mærkbare forandringer med en borger. Liselotte har stor ros til undervisningsforløbene og siger: ”Heldigvis har vi en leder, som tænker udvikling for os, og han har allerede planlagt næste skridt sammen med AOF. Det giver os mulighed for at vise omverden, hvad vi mestrer, for vi kan virkelig meget og vil endnu mere og det skal vi være stolte af.”

God basisviden
Kim Hestehave som har været ansat i Rengøringsenheden de seneste 23 år, fortæller, at uddannelsen har givet ham en god basisviden blandt andet om psykisk sygdom og ensomhed. Via uddannelsen har han fået en ny tilgang til at agere, når han eksempelvis møder borgere med psykisk sygdom eller alkoholrelaterede sygdomme. Det, som Kim oplever med borgerne i Rengøringsenheden, er, at de er forbavsende åbne over for ham og kollegerne. For Kim betyder den tidlige opsporing, at de kan observere og indberette forandringer, som de oplever med borgere. Det gælder selvfølgelig kun, hvis de får den fornødne accept fra den enkelte. Han fortæller, at den sidste borger, som han indberettede, faktisk blev glad for hans indgriben.

Skriftlig kommunikation
Kim og de øvrige i Rengøringsenheden er blandt andet blevet trænet i en mere ensartet skriftlig kommunikation, da der stilles større krav til dokumentationen – også i Rengøringsenheden. Tilgangen til kurset var forskellig fra ansat til ansat - nogle syntes, det var spændende, mens andre var bange. Kim tror blandt andet, at det handler om at de ansatte har vidt forskellige baggrunde, og særligt var tilgangen til teknologier som IPads og computere forskellige. Flere af de ordblinde var bange for reaktionen fra andre kolleger, men faktisk kom alle op på 10-klasses niveau, så alt i alt har det været en succes. ”Med projekt Tidlig opsporing er der lavet behovsrettet uddannelse, og selvom de ikke er blevet faglærte, så har de fastholdt Rengøringsenheden på kommunale hænder, fordi de ansatte er blevet dygtigere. Nu har de ikke blot til opgave at gøre rent, men skal også observere borgerne og sætte ind om nødvendigt,” siger Pia Pedersen.

Hjemmehjælper Kirsten Andersen

Hjemmehjælper Kirsten Andersen: Jeg har flyttet mig meget i forløbet, og så har jeg fået en bedre selvtillid. 

Selvtillid og bedre kollegaskab
Kirsten Andersen er en af de mange, som har deltaget i uddannelsesforløbet. Hun siger kort og godt: ”Jeg har flyttet mig meget i forløbet, og så har jeg fået en bedre selvtillid.” Hun roser især danskkurset, og fortæller, at hun mod forventning bestod alle prøver. Selvom hun ikke er blandt de yngste, så finder hun det vigtigt at dygtiggøre sig. Hun mener, at det væsentlige er at have en positiv indstilling til uddannelse. Kirsten indrømmer, at det i begyndelsen var svært for hende at bruge en IPad, men efterhånden er hun blevet venner med den. Uddannelsesforløbet har også givet hende et bedre forhold til kollegerne på arbejdspladsen - særligt dem hun gik sammen med, så det har også været positivt, fortæller Kirsten.

Palle Ahle - Jørgen Hein - Liselotte Kjærup-Nielsen samt Jytte Binderup-Ernstsen
Rådmand Jørgen Hein længst til højre: Vigtigt med dygtige ansatte!

Rådmand: Overraskende tæt på den enkelte borger
Rådmand Jørgen Hein var også inviteret til mødet, og han roste de 100 ansatte, som nu kan takle borgerne med ny viden i rygsækken. Han gjorde det klart, at der i høj grad er brug for den viden, som de ansatte besidder i Rengøringsenheden – særligt med tanke på de 4.500 ældre borgere som fremover får brug for hjælp. Han understregede, at det var vigtigt med dygtige ansatte, som kan vise arbejdsglæde og gå foran, så andre får lyst til at arbejde her, og dermed være en medvirkende faktor til at løse fremtidens rekrutteringsudfordringer. Han har selv fulgt en af de ansatte på jobbet, og det, som overraskede ham mest, var stoltheden ved jobbet og hvor tæt den enkelte var på borgerne.