Fra dagplejer til musikdagplejer har gjort en kæmpeforskel
Ellen Sloth Nielsen fra Skinnerup ved Thisted er en rigtig glad dagplejer og hendes entusiasme er ikke til at tage fejl af, når hun fortæller, at hun og 50 andre dagplejere nu har titlen musikdagplejere.
Hun beskriver forløbet med ord som fantastisk og noget af det mest positive hun har oplevet som dagplejer.
Af: Inge-Marie Krøier
Derudover har de som gruppe fået rigtig meget ud af den sociale del, og via musikken og sangen har de åbnet sig op for hinanden.
De lyttede til vores behov
Det hele startede med et fællesmøde, hvor kommunen indkaldte de tillidsvalgte, musikskolen og dagplejerne. Til mødet blev de alle spurgt til deres behov som dagplejere, og hun fortæller, at de havde god mulighed for at komme med input til musikskolen. Ellen fortæller, at det har haft stor betydning, at de blev hørt og at musikskolen tilpassede forløbet, så det stemte med faget og den alder som børn i dagpleje har. Dagplejerne var særligt glade for, at Thisted Kommune imødekom ønsket om guitarundervisning.
Ellen Sloth Nielsen med den tromme som hun også bruger sammen med børnene i dagplejen.
Indholdet på kurset drejede sig bl.a. om, at de øvede sang og sangteknikker og hun fortæller, at undervisningen foregik særdeles professionelt. Undervejs er de primært blevet præsenteret for guitar og trommer, men fik også udleveret nodestativ, tamburiner, tuner, poser og æg. De to musiklærere Jørgen Baadsgaard og Stine Ejsing får roser med på vejen og Ellen fortæller, at hun var helt oppe at flyve over, hvor godt det havde været.
Jørgen Baadsgaard er en af de erfarne kræfter fra musikskolen Kulturrummet og har bl.a. undervist dagplejerne i guitarspil. Jørgen fortæller, at han får dagplejerne til at sætte rytmer og motorik i spil hos børnene. Han præsenterer noget stof for dem, som han ved virker godt hos de små børn. Det handler om meget simple rim og remser, og så handler det om at krydskoordinere. Jørgen siger, at børn bliver bedre til at regne og skrive, hvis de blot får flere musiktimer, og det handler bl.a. om at blive god til at krydskoordinere. I Thisted har dagplejerne ikke lært guitar på otte undervisningsgange, men de har fået et kærligt skub til at komme i gang. Ni af dem har allerede meldt sig til flere guitartimer, fortæller Jørgen og han er sikker på, at det nok skal komme børnene til gode.
Lyst til mere musik
Ellen er en af de ni dagplejere som lærer mere om greb og om nodelæsning, men det meste handler i virkeligheden om at øve sig igen og igen. Musikundervisningen har introduceret dem til rigtig mange nye sange og skulle de glemme dem, så kan de altid genhøre dem på Kulturrummets lukkede gruppe på Facebook, som de er en del af.
Musik og motorik
Ellen fortæller, at ingen af dagplejerne er bange for at begå fejl, når de spiller for børnene, da de er en yderst taknemmelig målgruppe. Børnene har stor lyst til at synge, danse og lave sanglege med fagter og bevægelser. Det de gør med børnene, er i den grad medvirkende til at skærpe deres sanser og udvikle deres sproglige og motoriske evner. De benytter også de nye rytmeinstrumenter sammen med børnene, og indsatsen er med til at udvikle dem.
Rytme og sprogindlæring hænger sammen
Det som de har lært er, at alle de nye musikalske initiativer er medvirkende til at aktivere børnene og skubbe til deres sociale nysgerrighed. Det betyder, at dagplejerne også på det område bliver rollemodeller for børnene. Det som i den grad har overrasket Ellen er, at rytmen er en stor del af sprogindlæringen. Det betyder, at rim og remser er basalt for børns sproglige indlæring. Med den vigtige viden i bagagen går Ellen til opgaven med ildhu, og hun fortæller, at der sjældent går en dag, hvor hun ikke har musikkufferten fremme.
Ellen Sloth Nielsen - med guitaren som hun ofte benytter.
Børnene gør det af lyst
Ellen fornemmer, at børnene er taknemmelige, når der er musik på programmet. Typisk sætter hun sig bare på gulvet med musikkufferten og begynder med at spille for at fange børnenes opmærksomhed. Hun tvinger dem aldrig til at være med, men lader dem selv vælge om de har lyst til at spille eller synge. Med kurset i bagagen er der aldrig svært at finde på noget, da de har øvet en lang række musikalske aktiviteter som er målrettet små børn. På selve kurset lærte de rytmesange, trommesange og bevægesange og har øvet dem sammen med de andre dagplejere på kurset. Her nåede de fleste udenfor egen komfortzone, da de skulle præsentere deres kunnen for de øvrige dagplejere. Det er planen, at der bliver opfølgningsforløb for musikdagplejerne, men endnu er det ikke planlagt.
Dagplejere med mange kompetencer
I Thisted Kommune er der dagplejere med forskellige profiler, og udover musikdagplejere er der også uddannet DGI-dagplejere, og De grønne spirer som i nogle kommuner kaldes naturdagplejere. Kursusforløbet for musikdagplejerne foregik som aftenundervisning, og de blev aflønnet for halvdelen af kurset, og den resterende del fik de afspadsering for.
Der er søgt kompetencemidler til dagplejerne og som det er lige nu kan der søges 25.000 kroner hjem inden for en 12-måneders periode. Pengene skal bruges til efter- og videreuddannelse og kræver, at arbejdsgiveren medfinansierer tyve procent af det søgte beløb.
Læs mere om kompetencemidler