FOA Nordjyllands nye repræsentantskab er trukket i arbejdstøjet
Top fra venstre: Lene Kjeldgaard, Kaj Andersen, Peter Ottosen, Kim Jacobsen, Christian Sørensen, Michael Claesen, Pia Mehlbye, Martin Andersen, Bjørn Seberg. Midt fra venstre: Leif Vestbjerg-Nielsen, Susan Jørgensen, Anne Marie Bjerregaard Kusk, Anja Søe, Laila Iversen, Annette Ottosen, AnneGrethe Sperling, Carina Wohlgemuth, Zita Sandberg Larsen, Torben Sejrup, Kristian Gaardsøe. Front fra venstre: Hans Christian Franksen, Lene Stefansen, Susanne Andersen, Ann-Lene Nielsen, Mona Jensen, Line Hjorth-Jensen, Jesper Hejlman Hermansen, Pia Pedersen og Anne-Grethe Sveistrup. (Anita Jacobsen var fraværende ved fotograferingen.)
Foto: Inge-Marie Krøier

FOA Nordjyllands nye repræsentantskab er trukket i arbejdstøjet

15. januar 2019 var der generalforsamling i FOA Nordjylland. En generalforsamling som bl.a. godkendte det nye repræsentantskab som i efteråret blev valgt på de kommunale netværksmøder i kommunerne.

Generalforsamlingens primære opgave var at give det nye repræsentantskab mandat til at trække i arbejdstøjet, og ifølge afdelingsformand Kristian Gaardsøe og forbundsformand Mona Striib, som var aftenens gæstetaler, er der nok af opgaver at tage fat på.

Repræsentantskabet

FOA – i orkanens øje
Mona Striib fremhævede FOAs rolle i orkanens øje, hvor hun og mange andre benytter enhver lejlighed til at fremhæve de mange fælles udfordringer, som de fleste FOA-medlemmer genkender. Udfordringer som vi kan løse, hvis vi står sammen og får bragt historierne til torvs. Hun påpegede alderssammensætningen både blandt FOAs faggrupper men også i forhold til alderen på borgerne – bl.a. ville antallet af 81-årige fordobles i løbet af de næste ti år. Dertil kommer det øgede pres på økonomien som har stor indflydelse på arbejdsmiljøet - den pressede økonomi har bl.a. været med til at øge arbejdstempoet på arbejdspladserne.

Til trods for skræmmende historier, så opfordrede Mona til, at alle medlemmer fortsat fortæller de positive historier, så det er muligt at tiltrække kolleger. På sigt kommer der til at mangle 40.000 hænder på FOAs område. En måde vi kan mindske det problem på, er ved at sikre flere fuldtidsarbejde i stedet for deltidsstillinger, udtalte FOAs forbundsformand Mona Striib.

FOA Nordjylland – godt på vej
På vegne af repræsentantskabet gjorde Kristian Gaardsøe status og fortalte, at han synes at FOA Nordjylland er godt på vej til at komme tættere på det enkelte medlem qua de nye faggruppe- og kommunenetværk. Den nye organisering betyder, at der er basis for 39 faggruppenetværk, og indtil videre har knap halvdelen af dem organiseret sig med en netværksledelse. Der er valgt en lokal netværksledelse til kommunenetværket i alle seks kommuner samt til regionsnetværket.

Positive takter
Kristian berettede, at FOA Nordjylland er en succes, til trods for en turbulent optakt forud for sammenlægningen mellem daværende FOA Thisted-Morsø og FOA Aalborg. FOA Nordjylland blev en realitet i andet forsøg og heldigvis havde de politisk valgte et godt kendskab til hinanden forud for sammenlægningen. En af de positive virkninger af sammenlægningen er, at langt flere kan forvente at komme igennem på telefonen i første forsøg. Tidligere fejlede op mod femten procent af de indgående telefonopkald, det sker ikke længere, selvom der er 40.000 opkald årligt.

Repræsentantskabet forventer sig rigtig meget af den nye organisering med faggruppenetværk, kommunenetværk og regionsnetværk og håber, at det bliver positivt modtaget. De kommende nytårskure arrangeret af kommunenetværkene, kan melde om rigtig mange tilmeldinger, og Kristian Gaardsøe håber, at nytårskurene skubber gang i netværkene. Det er vigtigt, at der bliver tilslutning til de lokale aktiviteter – både de faglige og de sociale arrangementer. Derudover nævnte formanden, at det er vigtigt at sætte gang i den politiske påvirkning – en påvirkning som FOA men i lige så høj grad FOAs medlemmer kan være en del af. Kristian Gaardsøe sluttede af med at takke repræsentantskab, tillidsvalgte, medlemmer, øvrige samarbejdspartnere og ansatte for at medvirke til en smidig proces i forbindelse med sammenlægningen.

Undervejs blev de to nye FOA Nordjylland faner indviet og traditionen tro blev de tre første messingsøm hamret på plads af forbundsformand, formand og tidligere formand i FOA Thisted-Morsø - nuværende næstformand Anja Søe.

Debat ved runde borde
Efter godkendelse af den skriftlige og den mundtlige beretning var der mulighed for at stille spørgsmål til de alle i politisk ledelse. Mange tog imod det tilbud og flere meldte tilbage, at det var en rigtig god idé, da de færreste har lyst til at indlede en debat via talerstolen. I løbet af den halve time der var afsat til debat cirkulerede mange medlemmer rundt ved bordene. En enkelt sagde, at hun godt kunne have brugt mere tid ved de runde borde, hvis der blev skåret i de øvrige indlæg fra formand og forbundsformand. En anden efterlyste mere input om ansatte på det private område.

Følgende områder var repræsenteret ved den politiske ledelse:

• Løn og ansættelse
  • Pædagogisk
  • Uddannelse
  • Medlemsorganisering
  • Aktiviteter og tilbud
  • Kompetenceudvikling
  • MED-området
  • Arbejdsmiljø
  • Social- og sundhed
  • Udvikling af tillidsvalgte
  • Arbejdsmarked
  • Økonomi
  • Kommunikation
  • Organisation
  • Service
  • Private

Inden der blev sagt tak for en hyggelig generalforsamling sluttede formanden med at minde om de kommende aktiviteter i FOA Nordjylland – herunder 1. maj.

Alle aktiviteter kan løbende følges her:

Aktiviteter i FOA Nordjylland