Næstformand Pia Pedersen - FOA Nordjyllland
Desværre møder vi i FOA af og til udfordringer, da mange ledere er modvillige overfor at ansætte pædagogiske assistenter, siger næstformand Pia Pedersen.
Foto: Inge-Marie Krøier

Ja, der er behov for uddannede i daginstitutionerne

Åbent brev til politikerne i FOA Nordjyllands område - om fagligt uddannet personale i institutioner.

Der er behov for uddannede i daginstitutionerne – såvel pædagoger som pædagogiske assistenter.

I øjeblikket er der stor fokus på debatten om voksne i daginstitutionerne – ikke hvilke som helst voksne, men uddannede voksne som kan give børn den bedste start på livet. Hvis regeringens løfte om mere uddannet personale i institutioner skal blive en realitet, er det nødvendigt, at der handles hurtigt. Faktisk kan en institution uddanne en pædagogisk assistent på blot 42 uger, hvor det vil tage 3½ år at uddanne en pædagog.

Næsten udgiftsneutral
Alene i Aalborg Kommune er der 56 ledige pædagogmedhjælpere i virksomhedspraktik og lignende. Netop de ledige kan med stor fordel ansættes i jobrotation og afløse pædagogmedhjælpere, som i stedet kan uddanne sig til pædagogiske assistenter. Den ledige kender arbejdspladsen og kan efterfølgende uddanne sig, når den uddannede kommer tilbage. Der findes mange løsninger, hvor det næsten er udgiftsneutralt for institutionerne. I FOA Nordjylland opfordrer vi alle politikere til at kontakte næstformand i FOA Nordjylland Pia Pedersen eller uddannelseskonsulent Jytte Binderup-Ernstsen, hvis I vil høre mere.

Jobrotation eller puljen – fra ufaglært til faglært
Det bekymrer, at næsten halvdelen af de ansatte i danske børnehaver og vuggestuer ikke har en faglig uddannelse. Nyere tal viser, at blot 59 procent af personalet er uddannet og 41 procent er ufaglærte. (Tal fra Det Nationale Institut for Kommunernes og Regionernes Analyse og Forskning ifølge Politiken). Der er rigtig mange fagligt kompetente pædagogmedhjælpere med mange års erfaring og faglige kurser i bagagen, der blot mangler papir på den teoretiske viden. Her er der en oplagt mulighed for jer politikere, hvis I vil nå i mål med uddannet personale på forholdsvis kort tid. Umiddelbart er der tre løsningsmodeller – i overenskomsten har pædagogmedhjælperne ret til uddannelse efter et års ansættelse. Derudover kan arbejdsgiver gøre brug af jobrotation eller puljen - Fra ufaglært til faglært.

Vær åben for nye muligheder…
Desværre møder vi i FOA af og til udfordringer, da mange ledere er modvillige overfor at ansætte pædagogiske assistenter. Jobsøgende pædagogiske assistenter bliver sorteret fra i forbindelse med ansættelsesproceduren og de som har et job, føler sig fanget i det nuværende job. Lederne udtaler ofte – at det, en pædagogisk assistent ”koster” kan de ansætte en nyuddannet pædagog for. Her glemmer lederen, at den pædagogiske assistent ofte har en lang anciennitet og alle ved, at uddannelse og erfaring koster.

Pædagogisk assistent Laila Iversen, som også er fællestillidsrepræsentant, udtaler: ”Jeg føler mig fastlåst i mit nuværende job, hvis man vil søge nye udfordringer. Jeg kan være bekymret for, at ingen andre vil ansætte mig som pædagogisk assistent. Trods stor erfaring og papir på mine faglige kvalifikationer er jeg uforstående overfor det fravalg af uddannet personale på mange institutioner og det i en tid, hvor alle råber efter uddannet personale til børnene.”