Steffen Christensen teknisk servicemedarbejder på Nibe, Farstrup og Sebber skoler.
Steffen Christensen teknisk servicemedarbejder på Nibe, Farstrup og Sebber skoler.
Foto: Inge-Marie Krøier

Steffen sparede Nibe Skole for knap 100.000 kroner!

Besparelsen er bare en fed følelse, siger Steffen Christensen som er teknisk servicemedarbejder på Nibe, Farstrup og Sebber skoler. De nye IT-kundskaber han har erhvervet har været det hele værd - ikke bare for ham selv, men også for skolen, lærerne og eleverne - så ren win win at blive klædt på til flere IT-opgaver.

Steffen Christensen har sparet Nibe Skole for godt 100.000 kroner med teknisk snilde og et IT AV-operatør kursus i rygsækken. Han fortæller, at det har været det hele værd, og som teknisk servicemedarbejder, med stort fokus på IT, synes han, at det især bliver sjovt, når han kan sparer skolen for rigtig mange penge.

AV-operatørkursus
Det hele startede med, at lederen spurgte om Steffen kunne tænke sig et kursus. Det ville han gerne, og efter kurset var han klar til at lave tekniske eftersyn, mindre reparationer, vedligeholde elektronisk udstyr på skolen eller tage en faglig snak med den reparatør som skal udføre opgaven. Steffen har ikke været til eksamen i forbindelse med kurset, men til gengæld har han fået et kompetencegivende kursusbevis og et supplerende samlet bevis. Han vil til enhver tid anbefale kurset til andre tekniske servicemedarbejdere, da kurset er udfærdiget specielt med det formål at give medarbejdere på folkeskoler større viden om IT- og AV-udstyr. Kurset var delt i to – en IT-del, hvor de blandt andet fik viden om de forskellige typer netværk som forbinder computere og en anden del gav dem indsigt og viden om lyd og video.

Slap for at købe nye stationære computere
Konkret var det planen at Nibe Skole skulle ud at købe nye stationære computere til alle lærere. I stedet var det Steffens idé, at alle lærere med deres bærbare computer til fastmonterede stik på væggen via et HDMI-kabel. De ringede først til et firma for at høre, hvad de skulle have for at installere HDMI-kabler på hele skolen. Prisen var på godt 110.000 kroner, og da de hørte den pris, undersøgte Steffen, hvad de selv kunne gøre det for. Da de havde undersøgt omkostningerne, valgte de selv at udføre opgaven. Materialeprisen endte på 15.000 kroner og dertil kom et tidsforbrug på cirka 40 minutter for hver klasse. Han og skolens IT-vejleder og lærer Kasper Slotsager stod for opgaven med at pille kabler ud og skrue det sammen igen. Heldigvis var der ikke ”strøm” i opgaven, og det betød, at de kunne udføre hele opgaven selv uden hjælp fra en elektriker. Det eneste værktøj de havde brug for, var en skruemaskine, skruer og bits.

Steffen peger på stikdåsen som har gjort den store forskel på Nibe Skole. 

 

Steffen peger på stikdåsen som har gjort den store forskel på Nibe Skole.

Ros fra mange sider
Det er ikke kun skolens ledelse som klapper i hænderne over de besparelser som de har fundet på den seneste IT-løsning. Selv børnene kan bruge dem, og er imponerede over de nye kabler som blandt andet betyder, at de kan koble en PlayStation til eller se en film. Lærerne er også begejstrede, da det betyder, at de via deres UNI login kan koble sig på systemet på kort tid. Med de nye kabler er computeren altid klar, og det reducerer den tid som lærerne tidligere brugte, fordi de skulle vente på at de blev koblet op. Endnu er de ikke helt færdige med projektet, men han lægger ikke skjul på, at det ville være dejligt, hvis han fik lidt ekstra i lønningsposen næste gang der skal forhandles løn.

Besparelser i fokus
Besparelsen er bare en fed følelse, siger Steffen som også er teknisk servicemedarbejder på Farstrup og Sebber skoler. Og med de nye IT-kundskaber han har erhvervet, assisterer han også IT-administratoren på Farstrup Skole. Indimellem pendler han mellem skolerne, men for det meste er hans opgaver planlagt rigtig godt, så han arbejder på den samme skole i løbet af én arbejdsdag. Han fortæller, at han synes at den tekniske del af jobbet er spændende, og hvis det samtidig bliver en bedre løsning for skolen, så gør det jo heller ikke noget. Steffen fortæller også, at fladskærme nu er så gode og billige, at det kan betale sig at skifte fra projektor til fladskærm. De kan lyse i 60.000 timer til forskel for projektorlampe, som kun kan lyse i knap 3000 timer inden den skal skiftes ud. Han forudser, at flere opgaver for det tekniske personale på skolerne kommer til at handle om at spare penge. Der er ikke kun fokus på IT, men også på strøm, lys og varme som 


Tjek selv muligheder for uddannelse