Faglig sekretær Anne-Grethe Sveistrup og fællestillidsrepræsentant Annette Ottosen
På alle møder med dagplejere deltog faglig sekretær Anne-Grethe Sveistrup og Annette Ottosen som deltog i kraft af hendes plads som repræsentant i fagligt udvalg i FOAs forbund.

Møder med 500 dagplejere organiseret i FOA Nordjylland

Over 500 dagplejere deltog aktivt i FOA Nordjyllands medlemsmøder om OK24. Anne-Grethe Sveistrup og Annette Ottosen som deltog i alle de lokale møder, rapporterer om positive møder.

Møderne fokuserede på den nye FOA-overenskomst for dagplejere. Overenskomsten, der træder i kraft den 1. april 2025, indeholder lønstigninger for alle dagplejere, ekstra løntrin til dem med pædagogisk assistent-uddannelse og uddannelse til pædagog, nye lønforløb, muligheder for efteruddannelse og bedre arbejdstidsregler.

Spørgsmål og bekymring
Der var generelt en positiv stemning på møderne. Undervejs blev der stillet mange spørgsmål eksempelvis: Hvordan sikrer man, at de nuværende lokalaftaler fastholdes? FOA beroligede de fleste dagplejere ved at forklare, at de nuværende lokalaftaler ikke nødvendigvis opsiges, men genbesøges og vurderes.

Møderne varede typisk 2-3 timer på grund af de mange spørgsmål, hvoraf indlægget blot varede 45 minutter. Nogle af de væsentlige bekymringer handlede om fremtiden for lokalaftalerne, om man som dagplejer kan nå arbejdsopgaverne i arbejdstiden, om fremtidens senioraftaler og hvad det betyder, når en dagplejer overgår til 6-måneders norm.

Blandt de mange deltagende dagplejere var langt de fleste blot nysgerrige og bekymrede, men der var også en håndfuld kritiske dagplejere. Nogle var uforstående for, hvorfor møderne blev holdt efter indgåelse af OK24, men det var klart et valg, der blev truffet for at der kunne holdes lokale møder.

Misinformation
Misinformation har været en stor udfordring i processen, med fejloplysninger som er blevet delt på de sociale medier. Eksempelvis kom det frem, at de ville miste alle seniordage fremover - det er faktuelt forkert.

Implementering
Det mest positive er, at Kommunernes Landsforening i samarbejde med FOA vil gennemgå den nye overenskomst for FOA-tillidsvalgte og arbejdsgivere i kommunerne. Det skal gerne sikre en god implementering af den nye overenskomst. Der holdes fx møde i Aalborg den 11. september 2024.