Peter Dybdal Møller
Peter har for kort tid siden været på første kursus som tillidsrepræsentant og der har været meget overenskomststof, han skulle sætte sig ind i. ”Jeg har heldigvis haft fuld opbakning fra de andre tillidsrepræsentanter. Uden dem havde det ganske enkelt været svært,” indrømmer Peter med et smil.
Foto: Inge-Marie Krøier

Tillidsrepræsentant fokuserer på samarbejde og arbejdsbyrde i Fælles Ejendomsservice

Peter Dybdal Møller er en engageret del af Fælles Ejendomsservice i Thisted Kommune. Han har ikke blot en rolle som medarbejder, men også som nyvalgt tillidsrepræsentant (TR). Stolt af sin position, udtaler han: ”Det har været megafedt at blive TR. Jeg må bare sige, det er så fedt - det giver mig virkelig meget.

Jeg holder af at have kontakten, få indflydelse og formidle mine kollegers holdninger og input videre.” Han er glad for, han tog tjansen, selvom tvivlen nagede ham, da han kommer fra en helt anden branche – nemlig trykkeribranchen, hvor han tidligere har haft en lederrolle. 

Organisatorisk omstrukturering
Siden 1. januar 2024 har Ejendomsservice i Thisted Kommune gennemgået en betydelig omorganisering. Funktionerne inden for ejendomsområdet er blevet centraliseret i Fælles Ejendomsservice. Resultatet er en ny struktur med tre geografiske arbejdsområder. Hvert område har sin egen teamleder og tillidsrepræsentant. Peter Dybdal Møller repræsenterer Syd, Christian Sørensen har teten i Nord, og Morten Knudsen dækker Midt (Thisted).

Udfordringer og kommunikation
Fælles Ejendomsservice (FE) omfatter al bygningsdrift og – vedligehold, samt vedligehold af grønne områder. Teamlederne, der tidligere var pedeller, har nu det overordnede ansvar for at styre ejendomsdriften i distrikterne. Udfordringen har været at harmonisere arbejdsgange på tværs af de tre områder. Et af målene med den nye FE er at skabe ensartet serviceniveau og her spiller kommunikation mellem teamledere, TR, AMR og medarbejdere en central rolle. Tillidsrepræsentanterne forsøger at afstemme, hvilke spørgsmål der skal videre til teamlederne og medarbejdere.

Peter Dybdal Møller, tillidsrepræsentant for 15 kolleger (heraf 4 flexjobbere), spiller en central rolle i FE. Ud over at deltage i lokal MED og ansættelsesprocesser sidder han med ved klyngemøder, hvor han og arbejdsmiljørepræsentanten diskuterer dagligdagen med kollegerne. Individuelle udfordringer tages op én til én.

Peter har for kort tid siden været på første kursus som tillidsrepræsentant og der har været meget overenskomststof, han skulle sætte sig ind i. ”Jeg har heldigvis haft fuld opbakning fra de andre tillidsrepræsentanter. Uden dem havde det ganske enkelt været svært,” indrømmer Peter med et smil.

Arbejdsbyrde og udfordringer
Selvom Fælles Ejendomsservice blev etableret den 1. januar 2024, har de først for nylig indgået en samarbejdsaftale om opgavefordeling. Før aftalen var det udfordrende for medarbejderne at afgøre, hvilke opgaver der hørte til fællesskabet, og hvilke der ikke gjorde. Der var eksempelvis tvivl om opgaver som gulvvask, græsslåning, indkøb og cykelreparation.

Peter har under hele omorganiseringsprocessen udtrykt stor bekymring vedrørende arbejdsbyrden. Han håber, at den nye aftale vil skabe klarhed om, hvilke opgaver de skal løse. Desværre, har de efter aftalen oplevet, at der stadig er tvivl om, hvordan visse opgaver skal håndteres. Peter og hans kolleger er fleksible, men de ønsker ikke at blive udnyttet ved at løse alle opgaver, der er tvivl om.

Hvis arbejdsbyrden fastholdes eller øges, frygter Peter, at der vil opstå sygemeldinger. Dette vil lægge et større pres på de øvrige medarbejdere, da de har en stærk ansvarsfølelse over for deres arbejdssted. Det kan være svært at sige nej til opgaver, selvom det er bedst for helbredet. På trods af tvivlsspørgsmål om opgaverne, håber Peter, den nye aftale vil skabe mere stabilitet i FE og forhindre opsigelser eller sygemeldinger.

Nye samarbejdsformer og vigtigheden af at tænke på sig selv
I FE har de ansatte udvidet deres arbejdsområder til nye lokationer og flere kører fra opgave til opgave. Tidligere begrænsede Peter sig til Åbakken i Hurup, men nu løser han også opgaver i den lokale børnehave. Denne fleksibilitet skaber win-win-situationer, hvor faglige kompetencer udnyttes optimalt. Samarbejdet og sparringen mellem kolleger er blevet styrket, og Peter forventer yderligere synergieffekter, også inden for grøn omstilling.

Mens de har ventet på samarbejdsaftalen, har de haft fokus på at passe på sig selv – men selv med den nye aftale i hus, er det fortsat vigtigt, at de ikke bliver overbebyrdede. Peter opfordrer sine kolleger til at sige fra over for alt for store mængder af opgaver for at undgå udbrændthed og stress.