Kristian Gaardsøe 1. maj 2024
FOA Nordjyllands formand Kristian Gaardsøe holder 1. maj-tale ved fagforeningshuset i Aalborg.

1. maj tale: Ulighed, politisk kritik og behov for sammenhold

I årets 1. maj-tale blev der givet verbale lussinger til blandt andet de tre politiske ledere: Mette Frederiksen, Lars Løkke Rasmussen og Troels Lund Poulsen. FOA Nordjyllands formand Kristian Gaardsøe kritiserede deres politik for at øge uligheden i samfundet. Han nævnte også Alex Vanopslagh som en figur, der repræsenterer skattelettelser for de rige på bekostning af offentlige ansatte.

Ulighed
Han talte om ulighedens historie og påpegde, at kampen mod ulighed langt fra er ovre. De rigeste og mest privilegerede bekæmper forandringer, der kan begrænse deres magt og rigdom. Formanden understregede behovet for at stå sammen og bekæmpe uligheden og sikre en mere retfærdig fordeling af ressourcerne.

Han fremhævede vigtigheden af solidaritet og fælles kamp for at opnå sociale og økonomiske rettigheder. Ifølge Kristian Gaardsøe fører ulighed til mistillid og adskillelse i samfundet. Vil man bevare velfærdssamfundet, er det nødvendigt at bekæmpe uligheden, pointerede han.

Budgetlov og indblanding i overenskomsten
Budgetloven fik også kritik med på vejen. Den begrænser kommunernes økonomi og derfor argumenterede han kraftigt for at få den afskaffet, så kommunerne får mere frihed til at investere i fællesskabet.

Kristian Gaardsøe udtrykte også en alvorlig frustration over regeringens indblanding i overenskomster og fjernelsen af Store Bededag som en helligdag, hvilket har haft økonomiske konsekvenser for arbejderne.

Han opfordrede til fortsat modstand og beskyttelse af den danske model og arbejderrettighederne, og citerede Carl Scharnberg for at understrege vigtigheden af at bevare kampånden.

Talen var en kraftfuld påmindelse om vigtigheden af at bekæmpe ulighed og stå sammen for at sikre retfærdighed og lighed i samfundet. Den opfordrede til refleksion og handling for at adressere de udfordringer, Danmark står overfor.

Krig, fred og sammenhold
Kristian Gaardsøe beskriver krig som “foragt for liv” og nævner de ødelæggende virkninger, som konflikterne i Ukraine og Gaza har haft. Der udspiller sig desperate situationer i de regioner - for ikke at glemme rapporter om krigsforbrydelser og drab på civile.

Formanden opfordrede til fælles afstandtagen til krigsforbrydelser og udtrykte et håb om, at de blodige konflikter vil ophøre snart. Han påpegede ironien i, at Danmark, som tidligere har opfordret til nedrustning og færre krigshandlinger, nu gør det modsatte.

Talen var en stærk påmindelse om de tragiske konsekvenser af krig og en opfordring til at søge fred og nedrustning. Den fremhævede behovet for at stå sammen i håbet om en fredeligere fremtid.

Han sluttede med at ønske alle en god 1. maj.