Britta Frydendal
Moden omsorgs- og pædagogmedhjælper er én af de 52 som har lyst og mod til at blive faglært.
Foto: Inge-Marie Krøier

52 FOA-medlemmer vil være pædagogiske assistenter

Britta Frydendal Thomsen er et levende bevis på, at man aldrig bliver for gammel til at tage uddannelse. Hun er omsorgsmedhjælper, og selvom hun er 63 år, så er hun klar til at lære nyt men samtidig er hun også spændt, da det er længe siden at hun sidst var på skolebænken. Til dagligt er hun fast vikar på Fagcenter for Autisme og ADHD – et job hun er rigtig glad for.

Alle kan tage uddannelse – uanset alder

Udover Britta skal i alt 52 af FOA Nordjyllands medlemmer starte på uddannelse til pædagogisk assistent. ”Dét, at Britta i en moden alder har lyst og mod til at tage uddannelse viser blot, at man aldrig bliver for gammel til at uddanne sig. Og så er det jo fantastisk, at vi får to hold på SOSU Nord i Aalborg og et på STV-Skolen i Thisted,” siger Pia Pedersen som er næstformand i FOA Nordjylland.

Er du ufaglært, så meld dig på banen
I en tid, hvor der er et stort behov for uddannet personale er det vigtigt, at ufaglærte melder sig på banen, så de kan være med til at løfte fagligheden. Netop uddannelse og faglighed har FOA Nordjylland brugt meget tid på det seneste år. Det gælder særligt den politiske påvirkning - som gør det muligt at flere medlemmer bliver faglærte. ”Uden FOAs politisk pres, havde antallet af ufaglærte på vej på skolebænken ikke været nær så højt. Potentialet i det nordjyske er meget højere, og derfor opfordres politikerne, i de kommuner FOA Nordjylland repræsenterer, til at afsætte flere midler, så flere ansatte kan gå fra ufaglært til faglært. Det vil i den grad øge kvaliteten af de kommunale pasningstilbud,” understreger Anne-Grethe Sveistrup, sektoransvarlig på det pædagogiske område.

Afslag eller uddannelse?
Da Britta hørte om muligheden for uddannelse var hun godt klar over, at det var hendes sidste chance for at øge fagligheden. ”Den chance får jeg helt sikkert ikke igen, og nu glæder jeg mig bare til at komme i gang,” siger hun med et stort smil. Ventetiden på svar var lang, da hun det ene øjeblik troede, hun fik afslag og det næste var overbevist om, at hun fik lov til at komme på uddannelse. Hele tiden har hun været meget sikker på, at hun opfyldte kriterierne for at komme afsted. Desuden har hun understreget, at hun ikke har til hensigt at gå på efterløn og vurderer, at hun har mange gode arbejdsår foran sig.

Uddannelse uden lønnedgang
Britta fortæller, at hun blev så glad, at hun fik tårer i øjnene – de mange tanker som hun havde gjort sig undervejs, betød, at det hele blev meget overvældede, da hun fik meldingen. ”Heldigvis sagde leder og kommune ja til en uddannelsesaftale, og takket være en ihærdig indsats fra FOA Nordjylland beholder jeg min sædvanlige løn, og de tillæg jeg normalt har. Det betyder, at jeg heldigvis ikke går ned i løn, i den tid, hvor jeg er under uddannelse,” fremhæver Britta.

Fejrede hun blev optaget
Efter hun modtog den gode nyhed fra kommunen, var der ingen tvivl – Britta var rigtig glad og hungrer efter at blive klogere på det fag, som hun hver dag arbejder med. Til dagligt møder hun mange forskellige borgere med autisme og med de fag uddannelsen tilbyder, forventer hun klart at få fyldt den faglige rygsæk op.

Den dag hun fik ja fra kommunen, tog hun den bedste roulade med til kollegerne, og var ude for at spise med sin mand, så det blev fejret med manér. Hun forudser, at studielivet bliver nyt og anderledes for hende. Britta starter på SOSU Nord i oktober, og hun vurderer, at det bliver både spændende og udfordrende, og så får hun tilmed lov at holde fri hver weekend og i julen.