Arbejdsmiljørepræsentant: Samarbejde med tillidsrepræsentant vigtigt
Louise Offersen er på 12. år valgt som arbejdsmiljørepræsentant (AMR) for de ansatte i hjemme-plejen Lindholm Høje, og efter en snak med Louise er man ikke i tvivl – hun brænder for faget som social- og sundhedsassistent og for arbejdsmiljøet.
Af: Inge-Marie Krøier
Selvom hun har en del erfaring som kollegernes AMR, så er der stadig udfordringer, da der eksempelvis er varslet en tilpasning af hjemmeplejen i Aalborg Kommune, og de såkaldte tilpasninger kan godt udfordre arbejdsmiljøet, må hun erkende.
Rammer og vilkår for arbejdet
Hun fortæller, at det hun som AMR hovedsageligt tager sig af, gælder de daglige udfordringer hos kollegerne. Louise vurderer, at de spørgsmål der fylder mest, handler om rammer og vilkår for arbejdet. Det er vigtigt for Louise at understrege, at det er nødvendigt, at der er sat tid af til drøftelser af arbejdsmiljøet, da man ikke blot kan sætte sig ned og gøre det i arbejdstiden, da det kræver at der en pause i dagens køreplan.
Hun deltager som AMR i lokale netværk på fritvalgsområdet og andre arbejdsfællesskaber. Hun har deltaget i forskellige kurser for AMR, og deltager som AMR i TRIO-møder - der er et samarbejde mellem leder, tillidsrepræsentant (TR) og AMR. Derudover har hun plads i det lokale medarbejderudvalg – i daglig tale LMU.
To timer til AMR-arbejdet
Louise fortæller med stolthed, at de i Frit Valg - Lindholm Høje har kæmpet for at få to timer til AMR-arbejdet om ugen - og fået det. Der betyder, at de fast har to timer i vagtplanen, hvor hun udelukkende kan fokusere på arbejdsmiljøet. Tidligere skulle hun stjæle sig til den fornødne tid, men i takt med flere krav til hvad hun som arbejdsmiljørepræsentant skulle have styr på, så fik de kæmpet sig til reel tid til opgaven. De opgaver kunne hun umuligt løse, hvis de skulle presses ind i en køreliste fra 7-15. Den faste tid i kalenderen er også en fordel for kollegerne som ved, hvornår Louise er til rådighed, hvis de har spørgsmål.
Mere end arbejdspladsvurderinger
Dengang Louise blev valgt som AMR blev hun opfordret til at stille op, da den valgte kollega skulle på orlov. Dengang troede hun at det primært handlede om at gennemføre den skriftlige arbejdspladsvurdering (APV). En vurdering som alle virksomheder med ansatte skal udarbejde for at holde styr på arbejdsmiljøet. Hvervet handler om langt mere end APV’er, og hun fortryder ikke, at hun stillede op, da det har givet hende god indsigt i hele området, og et helt særligt samarbejde med andre tillidsvalgte.
Sammenhold om arbejdsmiljøet
På spørgsmålet hvad der er vigtigst for Louise i hvervet som AMR understreger hun, at det er samarbejdet med TR, og hun fortæller, at de lige nu taler meget om de vilkår hun og andre ansatte arbejder under. Hvis forholdene havde været helt i top, så ville de sandsynligvis ikke høre om utilfredshed fra hverken ansatte, borgere eller pårørende.
Et af de punkter som de taler meget om, er den sparsomme tid til at give information videre til kolleger. Om morgenen har de 15 minutter til at give information videre til kolleger og om eftermiddagen blot fem minutter. Der er også en pause fra kl. 13-13.30 – men i virkeligheden er den jo ikke tiltænkt overlevering af information.
Tid til toiletbesøg og til at køre en ny rute
Der er heller ikke megen luft til at være sociale sammen, men noget af det som Louise mener at alle burde stå sammen om – er retten til at komme på toilet i arbejdstiden. Mange løser det ved at undlade at drikke, men det er jo ikke en god løsning, understreger Louise. Kunne vi blot blive enige om at støtte op om dem som ikke kan komme på toilet i arbejdstiden, så ville meget være nået.
Arbejdsmiljøansvarlig Leif Vestbjerg-Nielsen i FOA Nordjylland mener, at det er beskæmmende at høre, at medarbejdere ikke har mulighed for pauser, og at man fravælger at tage noget at drikke, for at undgå et toiletbesøg. ”Arbejdsmiljøloven skriver, at arbejdet i alle led skal udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Det kan ikke være til diskussion, at arbejdet skal tilrettelægges, sådan at man har tid til at få noget at spise og drikke, samt at man kan komme på toilet. Det ansvar er arbejdsgiveren forpligtet til kan ske,” understreger Leif Vestbjerg-Nielsen.
Endelig mener Louise at sparring og faglig ledelse er noget som trænger til at komme på dagsordenen. ”Hvordan skal vi højne fagligheden, hvis vi ikke drøfter den på arbejdspladsen?” spørger Louise eftertænksomt. Lige nu har hun desværre ikke der er tid til faglige diskussioner. Kører hun en rute hun ikke er vant til, tør hun knapt nok spørge hvordan borgeren har det - af frygt for at komme efter tidsplanen.
Afstem forventninger og lyt til kollegerne
Skulle Louise komme med et godt råd til en nyvalgt AMR, så er det at få afstemt forventningerne med kolleger, ledelse og i øvrigt få etableret et godt samarbejde med TR. ”Det er vigtigt at være lydhør overfor kollegernes meninger, da det er i fællesskab man finder de bedste løsninger. Det er ikke let at være enige med alle, men vil man ændre en kultur, så skal alle være med til at forandre, hvis det er det man ønsker. Det er også vigtigt at fortælle, hvad man selv kan bidrage med som AMR, og hvad man forventer af kollegerne, understreger Louise.
En gang imellem kan hun som AMR godt føle sig en smule glemt i forhold til TR, men erkender at hun også selv kan tage initiativ og invitere FOA Nordjyllands valgte med til møder om arbejdsmiljøet. I forhold til hendes egen leder føler hun dog, at arbejdsmiljøarbejdet bliver værdsat, og nævner de gode AMR-vilkår i hjemmeplejen Lindholm Høje.
Vær med til at forbedre AMR-arbejdet
Det kan utvivlsomt være ensomt at sidde som AMR, og i FOA Nordjylland arbejder vi konstant for at udvikle samarbejdet med dem der er valgt. Er der ønsker eller forslag til forbedringer, så kan du kontakte faglig sekretær Leif Vestbjerg-Nielsen. En fagforening kan faktisk hjælpe en AMR – også selvom man ofte er valgt af flere faggrupper. Det forholder sig nemlig sådan – at uanset hvilken faggruppe man tilhører, så er arbejdsmiljøloven den samme.