Anja Søe, næstformand i FOA Nordjylland
Hvis I virkelig mener noget med jeres politiske hverv, så er det nu I har chancen for at gøre politikerleden til skamme. Vi har set glimt af dens grimme ansigt på de sociale medier… og vil I modarbejde den, så vis fælles handlekraft, skriver Pia Pedersen, Annette Brix Ottosen, Anja Søe og Lene Krabbe Dahl.
Foto: Inge-Marie Krøier

Begrav stridsøksen – på med arbejdstøjet

Kære politikere på Christiansborg!
Det gælder vores liv og samfund, sagde Statsministeren! Her er vi helt enige. Må I snarest komme tilbage på sporet. Glem kampen om magten og sæt fokus på livet udenfor Christiansborg. Der er i den grad brug for fælles handlekraft fra jer alle. Der er sagt rigeligt om mink, brud på grundloven og mangel på tillid til Regeringen. Giv os grund til at glemme politikerleden.

Giv os grund til at hylde demokratiet. Giv os så et handlekraftigt folketing som viser, at I er tilbage på sporet - det politiske spor.

Uenigheden mellem rød og blå blok er ikke ny - og heller ikke oppositionens ønske om en ny statsminister – sådan er det politiske spil. Når det er sagt, så har vi ikke brug for mere ævl og kævl. Det er brug for, at vi kommer videre, så vi ikke fortaber os i magtspillet. Der er vigtige politiske emner som kræver jeres opmærksomhed. Vi har valgt jer til at lede landet og til at finde fælles løsninger. Vis os I kan, og giv os tiltroen til det politiske system tilbage. Der er vigtige emner som kræver, at alle på Christiansborg trækker i arbejdstøjet og glemmer magtspillet.

Desværre må vi alle lægge øre til et ekko af kritik og skældsord. Det føles pinligt, når mange på hensynsløs vis gør alt for at overbyde hinandens kynisme - en udansk måde at lefle for vælgerne på.

Vi orker ikke høre mere brok.

Lad os i stedet stå sammen. Lad os sammen komme igennem pandemien med færrest syge og døde. Vi forventer og forlanger, at I stadig har fokus på pandemien, og at I bruger den nødvendige tid på arbejdet. Når det er sagt – se så at kom i arbejdstøjet og smid stridsøksen.

Første opgave må være at få gang i beskæftigelsen. Skab job- og uddannelsesmuligheder til dem som er blevet arbejdsløse som følge af corona. I fagbevægelsen gør vi gerne en indsats for at hjælpe på vej. Om lidt vil 10.000 danskere falde ud af dagpengesystemet – det er endnu en arbejdsopgave som kræver jeres bevågenhed. Vi opfordrer jer også til at revurdere dagpengesystemet – et system som slet ikke har fulgt med den økonomiske udvikling. Derudover venter en finanslov, en pensionsreform, en pension til de mennesker der har været mange år på arbejdsmarkedet.

På den anden side af krisen kan I politikere evaluere og kritisere hinanden. Lige nu er der brug for, at I viser Danmarks befolkning, at I går forrest, og at I står sammen. Hvis I virkelig mener noget med jeres politiske hverv, så er det nu I har chancen for at gøre politikerleden til skamme. Vi har set glimt af dens grimme ansigt på de sociale medier… og vil I modarbejde den, så vis fælles handlekraft. Genskab det sammenhold som vi så i foråret - både på Christiansborg og blandt den danske befolkning.

Lad os tale hinanden op - så der igen bliver overskud til at sige tak. En særlig tak til dem - der måned efter måned gør en kæmpe indsats for at situationen med pandemien ikke er værre end den er. Sig tak til alle der får samfundet til at hænge sammen - trods de udfordringer alle må leve med.

Husk – det gælder vores liv og samfund.