Kristian Gaardsøe, formand for FOA Nordjylland
Kristian Gaardsøe mener, at frivillige altid kun skal være et supplement, ikke en nødvendighed. Og derfor håber han, at kommunalpolitikerne husker dén pointe, når de sætter de sidste punktummer i budgetterne.
Foto: Inge-Marie Krøier

Den frivillige trojanske hest

Endelig kommer der flere penge til velfærd i Nordjylland. De første portioner af Regeringens såkaldte velfærdsmilliarder drypper ud i budgetterne i vores landsdel. I disse dage sættes de endelige punktummer for, hvad pengene skal bruges til, når kommunerne lukker deres budgetter for næste år.

I FOA Nordjylland kan vi med glæde se, at nogle af de gigantiske huller, der er lavet i velfærden de seneste 10 år, dermed ikke bliver gravet dybere. Nej, faktisk fyldes der noget i dem. Vi forventer eksempelvis flere ansatte på plejehjemmene, i børneinstitutionerne og på bosteder for handicappede.

Men der er en vigtig tidsel i buketten af roser til kommunalbestyrelserne. I flere nordjyske kommuner har politikerne listet en trojansk hest ind; de afsætter penge til flere frivillige på plejehjemmene, i børneinstitutionerne og på skolerne.

Det kan lyde uskyldigt, når en frivillig kommer på besøg, og lige hjælper til med at skifte en ble. Det kan lyde harmløst, når en frisk bedstemor tager over for det pædagogiske personale, og læser nogle eventyr, mens de ansatte holder møde. Men enhver pædagogisk assistent ved, at når en faglært læser en bog op, så er det ikke bare at læse en bog op. Der foregår faktisk et pædagogisk stykke arbejde. Og det er med én børnene kender. Skal nystartede Lucas på tre år trøstes af en fremmed, når Mathilde slår ham under oplæsningen. Opfatter bedstemor, når Mathias pludselig forlader stuen og sætter sig ud på toilettet alene. Det er ikke bare oplæsning. Det er pædagogisk arbejde.

Eksemplet er fra det pædagogiske område. Men det foregår i alle sektorer, hvor der arbejdes med mennesker. 10 procent af alle social- og sundhedshjælpere og -assistenter fortæller eksempelvis, at deres arbejdsplads ikke kunne leve op til de basale krav om omsorg for borgerne, hvis frivillige ikke hjalp til (FOA-undersøgelse 2018). Det er en falliterklæring, som skyldes de mange nedskæringer.

Det er ovenikøbet et paradoks, som vi hos FOA Nordjylland ikke forstår. For lokal- og landspolitikere råber op om, at personalet skal være bedre kvalificeret på eksempelvis plejehjemmene. Samtidig vil de nu have flere ufaglærte ind, nemlig de frivillige.

Jovist, der strømmer nu lidt flere penge ud i kommunerne til at lukke huller. Men problemerne fra ti års nedskæringer kan ikke bare løses med en smule ekstra i kasserne. Dermed vil frivillige stadig løse kerneopgaver.