TR - Vicky Gerner Rasmussen
Pædagogisk assistent, Vicky Gerner Rasmussen: Jeg er overbevist om, at jeg har fået et større fagligt udbytte end jeg ville ved almindelig klasseundervisning.

Digital TR-uddannelse mere end godkendt

Et hold tillidsvalgte var midt i en helt almindelig TR-grunduddannelse, hvor man som vanligt mødes, udveksler erfaringer og bliver fagligt klædt på til opgaven. Det satte de stigende smittetal imidlertid en stopper for, og derfor måtte teamet bag uddannelsen på fem dage stable en digital uddannelse på benene. Vicky Gerner Rasmussen fra Børnehuset Kronhjorten i Støvring var en af deltagerne, og spørger du hende, så mener hun, at det har været rigtig godt, og særligt roser hun det faglige udbytte.

Digital undervisning med support

Vicky fortæller, at hun er 40 år og TR for kolleger i Støvring Nord. Selvom Vicky ikke havde været bekymret over den digitale undervisning, så er hun bekendt med at andre deltagere følte, at det var grænseoverskridende at sidde og kigge på sig selv via en skærm. Nogle havde også været bekymrede over den tekniske del, men hun fornemmer klart, at det gik meget bedre end alle havde forventet. Selvom hun ikke selv var bekymret for den nye teknologi indrømmer Vicky, at hun selvfølgelig helst havde fortsat uddannelsen som hidtil. Hun fortæller, at alle kunne kontakte to supportere, hvis der opstod tekniske problemer. Selv havde hun problemer med at logge på, men fik straks hjælp.
Selvfølgelig gjorde det situationen lettere, at de alle havde mødt hinanden i den virkelige verden, men da FOA havde valgt at aflyse TR-undervisning i områder med høje smittetal, så var der ikke nogen vej ud. Efter det digitale uddannelsesforløb fortæller Vicky, at det har klædt hende bedre på til det tillidshverv, som hun for et år siden påtog sig. Hun synes i øvrigt, det var givtigt at få lov til at arbejde i grupper, og på den måde fordybe sig i opgaver, som dem hun bliver mødt af i hverdagen.

 

Bekymringer blev gjort til skamme

Underviser Tina Byrgesen indrømmer, at hun selv var ret nervøs inden starten på forløbet, men set i bakspejlet er hun lettet og helt høj over, hvor godt det faktisk gik. Særligt, når både hun og nogle af deltagerne gik ind til forløbet en smule beklemte. Selv var hun som underviser bekymret for om hun kunne leve op til egne og deltagernes forventninger. Kunne deltagerne glemme bekymringer om teknikken? Og kunne de hurtigt sætte sig ind i et nyt program? Ja, det kunne de! Flere deltagerne meldte tilbage – at værktøjet Zoom var så let, at de hurtigt blev trygge. Det var tilsyneladende de forudgående bekymringer som havde været den største hurdle. ”Jeg er overbevist om, at jeg har fået et større fagligt udbytte end jeg ville ved almindelig klasseundervisning. Her afbrød vi ikke undervisningen eller kom med pludselige indskud. For det meste fastholdt vi fokus på det faglige indhold,” understreger pædagogisk assistent Vicky Gerner Rasmussen.

 

Pauser og gruppearbejde

Flere deltagere fortæller efterfølgende, at det er trættende at sidde ved en skærm hele dagen, men at der heldigvis var flere pauser i løbet af dagen, så de kunne få klaret hjernen. Lektionerne var kortere end ellers, og det gjorde det mere overkommeligt for de fleste. Desuden bød undervisningen også på gruppearbejde, hvor de via Zoom bliver delt i mindre grupper for at arbejde videre med særlige emner. Skulle det stå til Vicky ville det give god mening, hvis faggrupper blev sat sammen, så de kunne fokusere på netop den overenskomst som de selv dækker. 

 

Deltagerne tog ansvar for egen læring!

Tina Byrgesen, som var den ene af de to undervisere tilføjer, at deltagerne fik et stort ansvar for egen læring og roser dem, da de bare kløede på. Hun fornemmede, at der var en god stemning - også selvom der blev stillet store krav til dem. Krav om fordybelse – både alene og i de digitale grupperum. Alt i alt er Tina rigtig godt tilfreds og understreger, at det har været skønt og givende at være underviser. Faktisk blev der ikke lavet nogen deciderede fejl, selvom det lyder som om hun næsten havde forventet det! ”Heldigvis viste det første digitale forløb sig at være mere end blot godkendt, og forhåbentlig gør det, at kommende deltagere på FOAs digitale uddannelsesforløb tænker: Så kan jeg da også klare en digital TR-uddannelse,” siger Tina med optimisme i stemmen.

 

Digital undervisning vil ikke erstatte fysiske læringstilbud

”Jeg er glad for at høre, at tillidsrepræsentanterne som deltog i den første digitale undervisning, har en haft en positiv oplevelse med den digitale undervisning, og at de har haft et lærerigt udbytte af undervisningen,” udtaler Anja Søe som er uddannelsesansvarlig hos FOA Nordjylland. Corona gjorde, at FOA i foråret og sensommeren måtte aflyse rigtige mange læringsaktiviteter for tillidsvalgte, og situationen krævede, at vi i FOA var nødsaget til at tænke anderledes. Det var oplagt at udarbejde et digitalt forløb, da mange allerede havde stiftet bekendtskab med den digitale verden via Skype, Teams og Zoom. Anja forestiller sig, at den digitale undervisning, også i fremtiden, kan indtænkes som et supplement, til de tilbud der i forvejen er på området. ”Den digitale undervisning kommer ikke til at erstatte læringsaktiviteter med fysisk tilstedeværelse, men jeg kan sagtens forestille mig, at vi vil udarbejde kortere webinarer med konkrete emner - det kunne eksempelvis være webinarer på halve eller hele dage," udtaler Anja Søe – der også er næstformand i FOA Nordjylland.