Fra venstre: Helle Holm, Rikke Nielsen, Hans Einsbohr og Pernille Jensen
Fra venstre: Helle Holm, Rikke Nielsen, Hans Einsbohr og Pernille Jensen
Foto: Inge-Marie Krøier

Guld værd at føle sig godt modtaget på arbejdspladsen

Hans Einsbohr er 54 år og efter mange år som portør på Aalborg Universitetshospital forlod han hvervet til fordel for skolebænken. Han startede et helt nyt kapitel – nu med social- og sundhedsassistentelev på cv’et. Skiftet har han på intet tidspunkt fortrudt, og det takker han særligt de imødekommende kolleger for.

For få uger siden sluttede han den seneste praktik på Storvorde Plejecenter, og han har kun ros for den modtagelse de nye kolleger gav ham. Den var medvirkende til at lysten og videbegæret i den grad blev vakt til live med den faglighed, som de rundhåndet delte ud af. ”Takket være deres indsats har jeg fået god vejledning og sidemandsoplæring, erhvervet faglighed og blevet præsenteret for den nødvendige teori på SOSU Nord,” fortæller Hans entusiastisk.

Gode til at formidle faget
Inden valget faldt på social- og sundhedsassistentuddannelsen, overvejede han længe, hvad han skulle, hvis han ikke skulle fortsætte som portør. Hans sporede sig dog ret hurtigt ind på faget og særligt den helhedspleje, som social- og sundhedsassistenter varetager. Inden start var han selvsagt nervøs, men nu nyder han at få ny indsigt og viden. I første praktik var han i hjemmeplejen og fik straks indføring i plejearbejdet. I anden praktik på Storvorde Plejecenter blev der stillet nye krav til ham som elev, men samtidig fortæller han også, at de nye kolleger var rigtig gode til at fortælle ham, hvad de gjorde og i det hele taget til at formidle faget. ”Min praktikvejleder er uddannet social- og sundhedsassistent, og det mener jeg er vigtigt for os elever - at vi har én vi fagligt kan spejle os,” understreger Hans. Den betragtning er sektoransvarlig Jesper Hejlman Hermansen enige i. ”Det er vigtigt, at eleverne kan spejle sig i den faglighed som social- og sundhedsassistenterne besidder,”

Lad os hæve det faglige niveau
Hans er vant til at observere og have kontakt til borgerne og agere ud fra det han ser, men han må også sige, at kravene og forventningerne til fagligheden er væsentligt højere til social- og sundhedsassistenter end til portører. Men selvom der er opgaver som falder ham let, så er der fortsat rigtig meget han skal lære. Heldigvis har elevvejlederne i den grad imponeret ham, og det mener Hans lover godt for kommende social- og sundhedsassistenter.

Der er også noget der bekymrer ham – nemlig de illusioner som får nogle elever til at vælge faget. Ifølge Hans, så er det er utopi at tro, at social- og sundhedsassistenter sidder og hygger om borgerne - det er der ganske enkelt ikke tid til. Hans mener til gengæld, at erhvervserfaring giver mange fordele. ”Du kan bidrage med noget andet og er mere bevidst om dig selv som menneske, og det kan være afgørende i et fag, hvor det er nødvendigt, at du giver noget af dig selv,” siger Hans.

Tiltræk erfarne og stil flere krav
Ifølge Hans ville det være bedre, for faget, hvis man kunne tiltrække flere med mere livserfaring. Og han fortsætter ”Det skal også være muligt for SOSU Nord at stoppe unge på intro- eller grundforløb, hvis deres attitude og faglighed ikke kan forenes med et fremtidigt job som social- og sundhedsassistent. Der skal stilles krav til potentielle elever, hvis man vil hæve standarden.” Hans påpeger, at man som social- og sundhedsassistent arbejder under sundhedsloven, og stiller man eksempelvis større krav, så tror han, det vil skabe større respekt om uddannelsen. ”Ingen skal se sundhedsuddannelserne som en skraldespand. Vi ønsker jo ikke at have hvem som helst til at passe vores forældre,” siger han med eftertryk.

Sektoransvarlig Jesper Hermansen understreger, at ”Det er mindst lige så vigtigt at tiltrække de unge elever som de erfarne. Vi har brug for alle, og så skal vi sikre, at uddannelsesinstitutionerne og arbejdspladserne er gearet til at tage imod alle elever. Har nogle det indtryk, at uddannelsen til social- og sundhedsassistent kan erhverves af alle og enhver, så synes jeg der er oplagt, at man tjekker de høje faglige krav der er til social- og sundhedsassistentuddannelsen.” www.passinfo.dk - uddannelsesordning

Afgørende med gode praktiksteder
Hans roser praktikpladsen på Storvorde Plejecenter, og det gælder både vejleder Rikke Nielsen og ledelsen. Han fortæller, at det var tydeligt, at kollegerne havde glædet sig til at møde ham. Flere gange spurgte de også til hans mening, og til de observationer han gjorde sig som ny på stedet. Hans blev tilknyttet et demensafsnit og fik både kontakt til borgere og deres pårørende. Takket være god overlevering kunne han straks tage ansvar og udføre plejearbejde. Desværre ved han fra andre elever, at det ikke er nogen selvfølge at blive taget så godt imod. Nogle medstuderende følte sig i vejen, og der var ikke altid udarbejdet en plan for praktikken. En enkelt blev mødt med udsagnet: ”Hvem gider at køre med eleven i dag?” Et meget demotiverende udsagn! ”Der vil være stor risiko for, at kompetente elever springer fra, hvis de får en kølig modtagelse, og de ikke ved hvad de skal lave i praktikken,” siger Hans bekymret.

 

Social- og sundhedsassistentelev Hans Einsbohr. 

Social- og sundhedsassistentelev Hans Einsbohr.

Praktikvejledere er klædt på
Rikke Nielsen, som har været vejleder for Hans, fortæller at det er let at være vejleder for elever der er imødekommende og som reflekterer over arbejdet. Det som især har klædt hende på til hvervet, er akademimodulet - pædagogik og kommunikation. Med det i rygsækken føler hun sig helt klar til opgaven med at vejlede de elever som de får på Storvorde Plejecenter, og hun kan mærke en tydelig forskel fra tiden inden hun fik uddannelsen.

Assisterende leder Pernille Jensen er glad for, at Hans har følt sig velkommen, og fremhæver, at de altid gør det samme, når de får nye elever. Alle elever får et velkomstbrev med nyttige informationer om arbejdspladsen – blandt andet navn på vejleder og den enhed de skal arbejde i de første otte uger. Dertil kommer ugentlige nyhedsbreve, så alle ved det samme. Desuden prøver de roligt at sluse eleverne ud i det virkelige liv - de starter eksempelvis med færre borgere end de uddannede. 

Ugentlige samtaler med elever
Pernille fortæller, at de har tre praktikvejledere – alle med akademimodul i pædagogik og kommunikation. ”Der er en praktikvejleder i hver enhed, og vejlederne har ugentlige samtaler med eleverne, der som regel har en opgave til hvert møde,” fortæller hun. Derudover har vejlederne et fællesmøde hver fjortende dag, hvor de blandt andet drøfter eventuelle udfordringer hos elever. Pernille fortæller, at vejlederne af og til må påtage sig en opdragerrolle for umodne elever, men heldigvis lykkes det ofte at få eleverne på rette spor. På plejecentret har de gode erfaringer med både erfarne elever men også de helt unge elever.

Helle Holm tilføjer: ”det vigtigste er, at eleverne har gode rollemodeller, og at praktikvejlederne er social- og sundhedsassistenter som er fagligt klædt på til at varetage opgaven med at formidle faget. De skal mestre det at tage godt imod elever, og være i stand til at stille de krav der er til en autoriseret social- og sundhedsassistent,” siger Helle Holm der er social- og sundhedsassistent og fællestillidsrepræsentant for plejehjemsområdet - og ansat på Storvorde Plejecenter.