Indkomstfritagelse for elever

FOAs elevmedlemmer kan igen arbejde ekstra uden at blive straffet. Der er netop truffet den afgørelse, at du som elev har indkomstfritagelse frem til nytår, hvis de tager ekstravagter eller deltager i nødberedskab i forbindelse med covid19.

Har du spørgsmål, så bedes du ringe til FOAs A-kasse - særligt inden du starter andet arbejde ved siden af elevlønnen.

Der er udsigt til, at lønnede elever, med elevkontingent, kan få råd til lidt større julegaver i år.

Beskæftigelsesministeren har netop sendt os et brev, hvor han skriver, at han vil genindføre forårets indkomstfritagelse for elever, der følger en erhvervsuddannelse. Det betyder, at vi kan se bort fra indtægter for perioden 1. november 2020 til og med 31. december 2020, ved den årlige kontrol af indtægt. Det er sket på baggrund af en henvendelse fra FOA den 31. oktober i år. Her argumenterede vi for, at situationen omkring Corona stadig kræver, at elever, inden for især den sundhedsfaglige- og den pædagogiske sektor, kan tilbyde deres arbejdskraft, uden at blive straffet økonomisk.

Ministeren lover ligeledes at arbejde videre med FOAs opfordring til at ændre reglerne permanent og fjerne den urimelige forskelsbehandling af lønnede elever, så de får ret til at tjene lige så meget som SU-studerende, uden at miste deres elevkontingent.