Stop 68
Kristian Gaardsøe, formand i FOA Nordjylland
Foto: Inge-Marie Krøier

Når jeg bliver gammel… skal jeg arbejde

Danmark har slået mange flotte verdensrekorder igennem tiden, men når det handler om forsøget på at skabe klodens højeste pensionsalder, så fortjener indsatsen ingen medaljer.

Regeringen og resten af Folketinget er ved at tage den gode alderdom fra kommende generationer.

For nylig førstebehandlede Folketingets partier forslaget om, at sætte pensionsalderen op med endnu et år fra 2035. Dermed vil pensionsalderen på det tidspunkt være 69 år. Lige nu er den på 66 år. Dermed fortsætter den raketfart, som Folketinget ønsker at slide borgerne ned med.

Folketingets partier besluttede i 2006 med velfærdsforliget, at man hvert femte år skal vurdere, om pensionsalderen skal stige endnu 365 dage. Hver gang har der været flertal for en stigning. Senest altså for nylig.

Hvis Finansministeriets lommeregnere og excel-ark også får lov til at dominere fremover, så skal Noah, som blev født på Aalborg Sygehus i sidste uge, først på pension, når han er 82 år. Altså i næste århundrede. Det er en ubehagelig tanke.

Måske ikke hvis Noah vokser op og bliver politiker på Christiansborg, for dér slides hverken arme eller ben ret meget. Hvis han i stedet beslutter sig for at tjene velfærdssamfundet ved at passe børn, arbejde med ældre eller gøre rent på en skole, så er det ikke sikkert Noah overhovedet når at komme på pension. Mange af hans jævnaldrende velfærds-arbejder-kolleger vil i hvert fald allerede ligge på kirkegården til den tid. Og betydeligt flere i sundhedssektoren vil være døde til den tid, end hvis vi kigger over på de jævnaldrende slipsedrenge, konsulenter og politikere.

Mureren Arne er sikkert glad - for han kan gå tidligere på pension med den nye reform - men der er rigtig mange andre hårdtarbejdende og nedslidte, som ikke får den luksus. Arne-reformen er velsagtens et lille plaster på et stort sår.

Så vågn op, politikere. I taler hele tiden om at I vil redde miljøet. Men arbejdsmiljøet bliver utåleligt for fremtidens ældre. Måske kan to ud af tre danskere godt se det, for i en ny undersøgelse kan man se, at netop så mange ikke går ind for stigninger i pensionsalderen.

Velfærds-medarbejdernes kroppe kan ikke holde til jeres planer. Så lyt til kroppene, og ikke kun til lommeregnerne. Sæt en prop i pensionsalderen. Stop ved 68 år.

Krop, prop, stop. Drop velfærdsforliget.

Sendt til Nordjyske 15. december 2020.