Karina Sigsgaard, social- og sundhedsassistent
”Jeg synes, at det er en mere rolig oplevelse at arbejde på Bjergbo, og det handler om at vi føler os set – og den åbenhed er med til at præge stedet – og det gælder også for de pårørende,” understreger social- og sundhedsassistent, Karina Sigsgaard.
Foto: Inge-Marie Krøier

Boenheden Bjergbo på fode igen

I en lang årrække var sygefraværet konstant højt på Bjergbo, og det endte med et arbejdsmiljøpåbud. Heldigvis er påbuddet erstattet med en grøn smiley på boenheden i Thisted og tilmed er fraværet dalet kraftigt, og det samme er den hastige udskiftning blandt personalet.

Den store indsats for arbejdsmiljøet har udløst stor ros fra de faglige organisationer, og det hele kulminerede med en markering af den store og gennemgribende arbejdsmiljøindsats – en markering, hvor FOA og Socialpædagogerne (SL) trakterede med de lækreste flødeboller for den indsats alle har ydet det seneste år. Leif Vestbjerg-Nielsen der repræsenterer FOA Nordjyllands medlemmerne, siger: ”Det er rigtig godt at se, at der nu bliver taget hånd om medarbejderne som døgnet rundt skal hjælpe 30 fysisk og psykisk handicappede borgere. I FOA er det vigtigt for os at være med til at understøtte, at alle arbejdspladser har et sikkert, sundt og udviklende arbejdsliv – også på Bjergbo i Thisted.”

Fra venstre: Leif Vestbjerg Nielsen, faglig sekretær i FOA - Rene Zimmer, faglig sekretær i SL - Lene-Mouritsen, leder og Naja-Brandt, AMR

Fra venstre: Leif Vestbjerg Nielsen, faglig sekretær i FOA - Rene Zimmer, faglig sekretær i SL - Lene-Mouritsen, leder og Naya Ravnsbjerg Brandt, fællestillidsrepræsentant.

Ny ledelse skulle rette op på arbejdsmiljøet
Den korte historie er, at den gamle ledelse valgte at sige stop, og at socialchefen i Thisted Kommune Jan Bendix Jensen herefter tilførte nye kræfter som kunne få stedet på fode igen. Lene Mouritsen blev ansat til at stå i spidsen for den proces, som de har været igennem det seneste år. Arbejdsmiljøet var dårligt og i flere år havde sygefraværsprocenten aldrig været under 9. I begyndelsen af 2020 var den på 15,6, og her et år senere har de bragt den ned til 2,7. Det skyldes blandt andet en fornyet arbejdsglæde og stabilitet. De ansatte behøver ikke længere bekymre sig over arbejdsplaner der ikke hænger sammen, og den positive udvikling har heldigvis også påvirket borgerne som er stærkt handicappede – både fysisk og psykisk.

Lydhørhed præger stedet
Karina Sigsgaard, som er social- og sundhedsassistent, fortæller at ledelsen også har taget over i forhold til opgaverne på gulvet. De er nærmest blevet medspillere i forhold til borgerne og de pårørende. Der er sket utrolig meget på kort tid: ”Jeg synes, at det er en mere rolig oplevelse at arbejde på Bjergbo, og det handler om at vi føler os set – og den åbenhed er med til at præge stedet – og det gælder også for de pårørende,” understreger Karina.

Hun startede på Bjergbo i 2018, og fortæller at stedet i de første år var meget lukket. I perioder var der stor udskiftning på stedet, og en overgang var der hele 21 nye kolleger under oplæring i ét af de fire huse. Heldigvis fornemmer hun god stabilitet for tiden og som et håndgribeligt eksempel, så står dørene altid åbne hos ledelsen. Det betyder at de altid kan tage en snak med dem, hvis der er noget de har brug for at vende. Karina vurderer, at den tidligere ledelse havde nogle gode intentioner, men må også indrømme, at medarbejderne ikke blev hørt og at dørene til den tidligere ledelse var lukkede og stedet var præget af snak i krogene.

Lækre flødeboller

FOA og SL kom med lækre flødeboller fra Thy Chokoladen.

Faglig supervision
Leder Lene Mouritsen fortæller, at hun i samarbejde med den øvrige ledelse besluttede at indføre en kontinuerlig supervision, så de ansatte hele tiden har ledelsen med på sidelinjen. ”Vi tager os tid til faglig supervision, hvis en episode kræver, at de involverede får talt det igennem. Det er vigtigt, at der altid er en som kan følge op på de udfordringer der er i mødet med en beboer,” fortæller Lene. Udover supervision har de også faglig sparring for alle ansatte, hvor der kan være tale om emnebestemt sparring, og her drager de nytte af deres fælles erfaringer. På den måde bliver medarbejderne opdateret internt samt via forskellige kurser. Kurser har dog ikke været udbredte det seneste år, da de har haft fokus på, at alle kom på fode igen. Den vigtigste opgave for ledelsen har været at gå forrest, og deltage i stort set alle de faglige drøftelser og lytte til medarbejdernes udfordringer. ”Det er dygtige medarbejderes ret at ledelsen lytter og anerkender det arbejde de yder – og særligt når vi kan se, at de i den grad brænder for deres fag,” siger leder Lene Mouritsen.

Ledelsen tager hånd om os
Lene møder typisk på arbejde 6.15, så hun kan være opdateret med nyt fra nattevagterne. ”Jeg mener, at det er vigtigt at være synlig. Er der ikke en synlig ledelse, så opstår der altid en uformel ledelse, og det kan give problemer,” siger Lene med overbevisning. Hun fortæller at det seneste år selvfølgelig har været et hårdt år, men hun synes også det er spændende, og hun understreger, at de i ledelsen har været gode til at supplere hinanden. Hun fortæller at der udover fagligheden i arbejdet også har været fokus på økonomien, da Bjergbo har et årligt budget på 27 millioner.
De har også gjort en indsats for udenomsarealet, så det også er et sted, hvor beboere og ansatte ønsker at opholde sig i. Undervejs har Lene haft sparring med både den øvrige ledelse og socialchefen og hun fortæller, at de heldigvis har stolet på de ting hun har sat i værk. Eksempelvis har hun opnået flere timer og dermed mere personale til enkelte udadreagerende borgere. Det gør, at de nu kan tilbyde de udadreagerende borgere en bedre kvalitet og gode rammer i deres hverdag.

Gladere for arbejdet
Karina Sigsgaard fortæller, at hun og de øvrige medarbejdere har arbejdet hårdt for at få bostedet på fode og ofte har hun arbejdet en del flere timer end de 32 timer hun er ansat til. ”Det smitter af, når ledelsen selv lægger en særlig indsats i Bjergbo, og når de går langt for at opfylde nogle af de ønsker vi eksempelvis har i forhold til vagtplanen, siger social- og sundhedsassistenten.
En enkelt borger giver særligt udfordringer på Bjergbo, og har der været voldelige episoder, giver ledelsen straks mulighed for debriefing. Hun oplever, at ledelsen ønsker at få tingene lukket, og at der bliver taget hånd om dem, hvis der eksempelvis har været tale om brug af magtanvendelse. De er også blevet tilbudt psykologhjælp, og desuden er de blevet gode til at tale om det de oplever og hvad der udløser, at nogle borgere af og til virker nærmest eksplosive.
Karina har altid været glad for arbejdet på Bjergbo, og hun er ikke i tvivl om, at hun hører til på området. Det seneste år er der sket en markant ændring på bostedet, og hun er blevet gladere for arbejdet og fortæller, at det nu er muligt at få luft for frustrationerne, og at ledelsen tager hånd om dem som medarbejdere.

Leder Lene Mouritsen holdt en kort tale til markeringen af den store indsats for arbejdsmiljøet på Bjergbo.